زیرساخت باشگاه مشتریان | امکانات مورد نیاز برای باشگاه مشتریان

داشتن یک زیرساخت باشگاه مشتریان مناسب سازی شده، یکی از مهم‌ترین عناصر در راه‌اندازی باشگاه می‌باشد. باشگاه مشتریان، به‌عنوان یکی از ابزارهای جلب اعتماد، وفاداری و رضایت مشتریان، توجه بسیاری از سازمان‌های تجاری و خدماتی را به خود جلب کرده است. این سامانه مزایای زیادی برای مشتریان و مدیران کسب‌وکار به دنبال دارد. نکته جالب آنجاست که با وجود مزایای فراوان این ابزار و تأثیر فوق‌العاده آن بر روی کسب‌وکار، راه‌اندازی آن کار پیچیده‌ای نیست است. فقط باید زیرساخت‌های مناسبی برای باشگاه مشتریان تعریف شود. چراکه یک باشگاه مشتریان با زیرساخت مناسب بهترین نتیجه را می‌تواند به همراه داشته باشد. Customer Club Infrastructure.

پیش از مطالعه این مقاله برای کسب اطلاعات کامل در مورد این سامانه می توانید به پورتال مشتریان مراجعه کنید. در مقاله حاضر، تحت عناوین زیر به زیرساخت باشگاه مشتریان می‌پردازیم. بنابراین بامطالعه‌ی آن در کمتر از چند دقیق می‌توان از زیرساخت لازم برای باشگاه مشتریان مطلع شد.


منظور از زیرساخت باشگاه مشتریان چیست؟
Customer Club Infrastructure. زیرساخت باشگاه مشتریان. امکانات لازم برای داشتن باشگاه. نکات زیر ساخت باشگاه مشتری.

منظور از زیرساخت باشگاه مشتریان چیست؟

پیش از راه‌اندازی هر ابزار و سامانه‌ای برای یک سازمان، لازم است که مدیران تحقیقات کافی را به عمل بیاورند. همچنین نیاز است که تجهیزات و زیرساخت‌های لازم برای راه‌اندازی ابزار مدنظر را فراهم کرده باشند. زیرساخت باشگاه مشتریان نیز یکی از مواردی است که از این قاعده مستثنا نیست. در واقع صاحبان  کسب‌وکار باید پس از داشتن ذهنیت کامل از برنامه‌های وفاداری، روند مناسبی را برای اجرایی کردن این سامانه داشته باشند. مدیران سازمان باید بتوانند زیرساخت‌های مناسبی، مثل سیستم اطلاع‌رسانی و بخش‌های جالب و کاربردی، را انتخاب و طراحی کنند. همچنین مطالعه‌ی مقاله‌ی ایجاد یک باشگاه مشتریان نیز میتواند برای شما مفید باشد.

هر کسب‌وکاری می‌تواند متناسب با فعالیت خود موارد لازم برای داشتن باشگاه مشتریان را تأمین کند. مدیران شرکتی که قصد ایجاد باشگاه مشتریان را دارند باید از امکانات موردنیاز برای باشگاه مشتریان آگاه شوند.  در این زمینه می‌توانند از کارشناسان و متخصصان با تجربه، به‌منظور فراهم آوردن  زیرساخت باشگاه مشتریان کمک بگیرند.

در ادامه این مقاله قصد داریم اقدامات لازم برای فراهم آوردن امکانات موردنیاز برای ایجاد باشگاه مشتریان را مرور کنیم. در صورت نیاز برای راهنمایی و مشاوره جهت زیرساخت‌های باشگاه مشتریان و یا سایر امور مربوط به آن می‌توانید با کارشناسان رکاما تماس حاصل فرمایید.

1. مشاوره و آموزش در جهت زیرساخت لازم برای باشگاه مشتریان

تجربه نشان داده است که اجرای یک برنامه وفاداری، هنگامی کارآمد خواهد بود که مدیران آن پروژه به‌درستی از انواع باشگاه مشتریان و کارکرد آن آگاه باشند. فقط در این صورت است که می‌توانند زیرساخت باشگاه مشتریان خود را به نحوی مطلوب طراحی کنند. این زیرساخت‌ها باید به گونه ای تهیه شوند، که از طریق آنها، پیاده‌سازی برنامه‌های وفاداری مشتریان امکان‌پذیر باشد.

بررسی‌ها نشان داده است که بسیاری از باشگاه‌های مشتریان حتی با داشتن اهداف و برنامه‌های مشخص یا زیرساخت‌های جامع و مدرن نتوانسته‌اند به موفقیت‌های بالایی دست پیدا کنند.  علت این موضوع چه می‌تواند باشد؟ برای دستیابی به پاسخ این پرسش اشتباهات رایج در باشگاه مشتریان را مطالعه نمایید.

از اولویت‌های مهم برای ایجاد باشگاه مشتریان، مشاورین متخصص و آگاه است. کسی که هم در زمینه راه‌اندازی باشگاه و هم در حوزه فراهم آوردن زیرساخت‌های باشگاه در کنار صاحبان  کسب‌وکارها باشد. لازم به ذکر است، تا چندین ماه پس از راه‌اندازی باشگاه مشتریان نیز، سازمان‌ها نیاز به استفاده از مشاورین و متخصصین مربوطه خواهند داشت.

مشاوره و آموزش در جهت زیرساخت لازم برای باشگاه مشتریان
Customer Club Infrastructure. امکانات لازم برای داشتن باشگاه. زیرساخت های باشگاه مشتریان.

2. انتخاب زیر ساخت و سناریوی مناسب برای راه اندازی باشگاه مشتریان

شرکت های بسیاری هستند که تمایل به راه اندازی باشگاه مشتریان دارند.  باشگاه مشتریان یک برنامه تک‌بعدی نیست. برای کارآمد بودن سامانه تعامل و وفادارسازی باید، زیرساخت‌های آن به‌درستی تعریف شده باشد. در صورت عدم وجود زیرساخت‌های مطلوب، امکان پیشرفت باشگاه مشتریان وجود نخواهد داشت. اگر این اتفاق بیفتد، مدیران قادر نخواهند بود رضایت مشتریان را افزایش دهند. علاوه بر این، از جذابیت باشگاه مشتریان نیز روزبه‌روز کاسته می‌شود.

باشگاه وفاداری شما، سامانه‌ای است که مشتریان شما باید روزانه با آن ارتباط برقرار کنند تا سیستم بتواند با آنالیز نیازهای آن‌ها و ارائه پیشنهادات اختصاصی، مشتریان را به خرید مجدد و  بیشتر تشویق نماید. به همین سبب داشتن سناریوهای متنوع و مرتبط با سازمان می‌تواند کمک بزرگی باشد.

زیرساخت باشگاه مشتریان باید دربردارنده‌ی برنامه‌ای جامع و کاربردی باشد. به طوری که اهداف باشگاه از همان ابتدا در آن مشخص‌شده باشد. در زیرساخت‌های باشگاه باید به مواردی مانند:  بازه اجرایی برنامه‌ی یک شرکت، عوامل محرک سامانه در جلب مشتریان و درصد تخفیفی که می‌توان به مشتری ارائه کرد، اشاره کرد.

3. زیرساخت و طراحی مناسب باشگاه مشتریان

نکته مهم بعد از انتخاب زیرساخت باشگاه مشتریان، طراحی و اجرایی کردن صحیح و اصولی باشگاه مشتریان است. جایی که هم مدیران و هم مشتریان با آن سروکار دارند. درواقع سامانه مشتریان، باید به نحوی ساخته‌وپرداخته شده باشد که درصدد رفع نیازهای مشتریان باشد و همواره جذابیت خود را برای مشتریان حفظ کند. مسلماً طراحی هر باشگاه مشتریان متناسب با سازمان یا کسب‌وکار شما صورت می‌گیرد. برای مثال: داشتن برنامه بازاریابی مناسب به‌منظور بهبود فروش در کسب‌وکار از امکانات موردنیاز برای باشگاه مشتریان است. برای آشنایی با ویژگی ها و مزایای یک سامانه مشتریان هوشمند و مدرن بر روی باشگاه مشتریان هوشمند کلیک کنید.

طراحی یک سناریو جامع که از زمان. ورود به  باشگاه مشتریان تا دریافت اطلاعات و عضویت رسمی  همراه با اعضای باشگاه باشد، اهمیت بسیاری دارد. از طرفی یکی از مسائل تأثیرگذار در باشگاه مشتریان، قدرت رقابت با سایر رقباست. توجه به طراحی اصولی باشگاه مشتریان می‌تواند یک شرکت یا برند را در عرصه رقابت با سایر کسب‌وکارها برجسته سازد. برای دریافت پاسخ پرسش اینکه طراحی یک باشگاه مشتریان چگونه بر پیشرفت یک کسب‌وکار تأثیر گذار است؟ مقاله‌ی طراحی باشگاه مشتریان را مطالعه نمایید

4. انتخاب نرم افزار مناسب برای باشگاه مشتریان

استفاده از نرم‌افزارهای جامع و کاربردی از موارد موردنیاز برای راه‌اندازی باشگاه مشتریان است. یکی از دلایلی که موجب موفقیت بیشتر سامانه وفاداری در برندهای بزرگ‌شده است، ارزش بالایی است که برای سامانه تعامل، انگیزش و وفادارسازی قائل هستند. درواقع شرکت‌های بزرگ هزینه زیادی را به این بخش اختصاص می‌دهند. از نظر این سازمان ها پلتفرم‌های باشگاه مشتریان باید تمام اهداف و برنامه‌های زیرساختی باشگاه مشتریان را در برگیرند.

سامانه مشتریان هر کسب‌وکار به‌صورت اختصاصی برای آن‌ها طراحی می‌شود. به‌منظور طراحی نرم‌افزاری مطلوب و کاربردی لازم است از مهندسان برنامه‌نویس و افراد خبره در این زمینه بهره گرفت. در این رابطه می‌توانید مقاله‌ی بهترین باشگاه مشتریان ایران را نیز مطالعه نمایید.

 انتخاب نرم افزار مناسب برای باشگاه مشتریان
پنکات زیر ساخت باشگاه مشتری. زیرساخت باشگاه مشتریان.

5. تامین امکانات سخت افزاری مناسب برای زیرساخت باشگاه مشتریان

ازجمله موارد لازم برای داشتن باشگاه مشتریان، تأمین سخت‌افزارهای مناسب است. بسته به نوع نرم‌افزاری که برای یک کسب‌وکار انتخاب می‌شود، سخت‌افزار مناسب آن نیز تفاوت خواهد داشت. در راه‌اندازی باشگاه مشتریان از یک سو به سخت‌افزارهای موردنیاز مشتری و از یک سو به سخت‌افزارهای سمت پذیرنده نیاز هست. در هنگام طراحی زیرساخت‌های باشگاه مشتریان باید به نیازهای هر دو سو  توجه کرد.

سخت‌افزار موردنیاز مشتری همان کارت عضویت یا وفاداری (Loyalty Card) است. این کارت‌ها از جنس کارت‌های بانکی هستند. درنتیجه از طریق یک بارکد یا نوار مغناطیسی برای هر فردی، شخصی‌سازی می‌شود. هر کارت به نام یکی از مشتریان در باشگاه وفاداری ثبت می‌شود و اطلاعات آن فرد را در بردارد.

منظور از سخت‌افزار پذیرنده، سخت‌افزاری است که ارتباط بین کارت مشتریان و نرم‌افزار باشگاه وفاداری را برقرار می‌کند. بسته به نوع کارت وفاداری این سخت‌افزار می‌تواند یک دستگاه پوز یا یک دستگاه بارکد خوان باشد. البته دستگاه پوز فقط در بستر مخابراتی قابل‌استفاده است. به همین دلیل محدودیت‌هایی دارد که منجر به کاهش استفاده از آن در باشگاه مشتریان شده است. این دستگاه‌ها جای خود را به سخت‌افزارهایی دادند که روی بستر اینترنت کار می‌کنند و به‌راحتی، همیشه و همه‌جا در دسترس هستند.

6. تامین نیروی انسانی کارآمد

ازجمله مسائل موردنیاز برای باشگاه مشتریان و زیرساخت آن، نیروی انسانی خبره و آگاه است. هرچه برنامه وفاداری یک باشگاه توسط نیروهای انسانی آن شرکت دقیق‌تر و بهتر اجرا شود، فروش و موفقیت باشگاه وفاداری افزایش پیدا می‌کند.

اما نباید این نکته را فراموش کرد که هر چه زیرساخت‌های باشگاه مشتریان به‌صورت حرفه‌ای و اصولی‌تر اجراشده باشد، کمترین نیاز را به نیروی انسانی خواهد داشت. هم‌چنین وقت کمتری را از مشتری و نیروی انسانی می‌گیرد. نرم‌افزار باشگاه مشتریان باید به نحوی طراحی‌شده باشد که اپراتور بتواند به‌راحتی و با سرعت با آن کار کند. در این صورت حتی در زمان شلوغی و افزایش مراجعه مشتریان می‌تواند عملیات عضویت و ثبت تراکنش‌ها را به‌سرعت انجام دهد؛ به‌خصوص اگر شرکت ارائه‌دهنده، یک شرکت خدماتی باشد.

7. به کارگیری امکانات رسانه ای باشگاه مشتریان در زیرساخت

به‌منظور آگاهی مشتریان از برنامه‌های باشگاه مشتریان و مزیت‌هایی که برای آن‌ها در نظر گرفته است، اطلاع‌رسانی به‌موقع از اهمیت بالایی برخوردار است. در این راستا استفاده از رسانه‌های مختلف ازجمله وسایل موردنیاز برای باشگاه مشتریان است. در زیر به بررسی انواع رسانه‌های یک باشگاه خواهیم پرداخت.

رسانه های کاغذی

طراحی یک ژورنال، بروشور یا نشریه‌ی چندصفحه‌ای به‌منظور معرفی اهداف و مزایای باشگاه مشتریان ازجمله رسانه‌های کاغذی است. این رسانه‌ها به‌صورت هفتگی، ماهانه یا سالیانه و حتی در هنگام عرضه یک محصول جدید در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد. از کارایی این نشریات این است که، می‌توانند سایر افراد را به عضویت در باشگاه تشویق کند.

رسانه های آنلاین

اگر زیرساخت‌های باشگاه به‌گونه‌ای طراحی‌شده باشند که امکان ایجاد شبکه‌های اجتماعی فراهم باشد، امکان استفاده از رسانه‌های آنلاین نیز وجود دارد. در شبکه‌های اجتماعی امکان معرفی محصولات و خدمات مختلف، ارائه تخفیف‌های ویژه و سایر امکانات باشگاه وفاداری وجود دارد. عصر امروز، عصر ارتباطات و انتشار اطلاعات در شبکه‌های مجازی است. در این زمینه فضای مجازی وسیله مناسبی برای ترغیب مشتریان وفادار و عادی و جلب اعتماد آن‌هاست.

رسانه های محیطی

طراحی پوسترها و بنرهای تبلیغاتی مناسب و جالب باشگاه مشتریان و نصب آن‌ها در محیط داخلی فروشگاه‌ها و دفاتر ارائه‌دهنده‌ی خدمات یکی دیگر از راه‌های اثرگذاری بر مشتریان است. حتی استفاده از این بنرها در سطح شهر می‌تواند اطلاع‌رسانی به مشتریان را بهبود بخشد.

در صورت نیاز برای مشاوره جهت ایجاد زیرساخت‌های باشگاه مشتریان و سایر امور مربوط به باشگاه مشتریان و نرم‌افزارهای مدیریتی می‌توانید با کارشناسان رکاما تماس حاصل فرمایید. کارشناسان رکاما شما را برای اجرای باشگاه مشتریان با بهترین زیرساخت یاری خواهند کرد.

بازدیدها: 113

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *