باشگاه مشتریان هوشمند

باشگاه مشتریان هوشمند

قبل از پرداختن به باشگاه مشتریان هوشمند بهتر است که اندکی در مورد بـاشگاه مشـتریان صحبت کنیم. باشگاه مشتریان یک پل ارتباطی بین مشتریان و خریداران با صاحبان کسب‌وکار و حتی مراکز خدماتی و تجاری است. هدف اصلی باشگاه مشتریان فعال کردن و افزایش وفاداری مشتریان، توجه به تقاضا و انتظارات آن‌هاست. یک اصل کلی در بازاریابی وجود دارد که می‌گوید مشتریان بلندمدت نسبت به مشتریان موقت سودآورتر هستند. بر همین اساس باشگاه مشتریان ایجادشده است که مشتریان وفادار خود را حفظ کند و میزان فروش و سود خود را بهبود دهد. برای آشنایی بیشتر با این برنامه مقاله امکانات باشگاه مشتریان را مطالعه کنید.

در ادامه این مقاله به مزایای راه اندازی باشگاه مشتریان هوشمند و نقش آن در بهبود عملکرد سامانه وفاداری تحت عناوین زیر خواهیم پرداخت. همراه ما باشید.

باشگاه مشتریان هوشمند چیست؟
باشگاه مشتریان هوشمند. هوشمند سازی باشگاه مشتریان. رقابت با باشگاه هوشمند. مزایای باشگاه مشتریان هوشمند. افزایش رضایت مشتریان با باشگاه هوشمند.

باشگاه مشتریان هوشمند چیست؟

باشگاه مشتریان هوشمند، یک سیستم یکپارچه است که بخش‌های مختلف برنامه وفادارسازی را به هم متصل می‌کند. درواقع این باشگاه مشتریان یک سامانه خودکار برای مشتریان و صاحبان برند ایجاد می‌کند. در صورتی که باشگاه مشتریان شما خودکار نباشد، مدیران یک باشگاه باید یک سیستم احراز هویتی ایجاد کنند. در این صورت مشتریان با خود اظهاری یا نهایتاًبه‌وسیله یک سند دستی، میزان خرید خود را بیان می‌کردند. هم‌چنین یک نیروی انسانی هم به‌صورت مجزا وظیفه بررسی این موارد را بر عهده داشت. پس احتمال خطا بالا می‌رفت. به‌علاوهنمی‌توان از سختی‌های کار دستی و غیر اتوماتیک بودن باشگاه صرف‌نظر کرد.

درنهایت با نبود یک سیستم یکپارچه در سامانه وفادارسازی، که بتواند عملکرد درستی داشته باشد، مدیران و صاحبان کسب‌وکار به فکر راه‌اندازی باشگاه مشتریان از نوع هوشـمند آن افتادند تا در آن بتوانند این مشکلات را حل کنند.  این‌گونه فرآیند خودکار باشگاه مشتریان به جلب اعتماد، رضایت و وفاداری مشتریان کمک می‌کند. امروزه این سامانه به کمک بسیاری از کسب‌وکارها آمده است. برای مثال: اگر صاحب یک باشگاه ورزشی هستید، با استفاده از باشگاه مشتریان اماکن ورزشی می‌توانید وفاداری مشتریان خود را افزایش دهید.

1. کاهش هزینه های نیروی انسانی و صرفه جویی در زمان با هوشمند سازی باشگاه مشتریان

یکی از دلایل ایجاد باشگاه مـشتریان هوشمند حجم وسیع کار موجود در این سامانه است و سرعت بخشیدن به‌کارها بدون نیاز ضروری به نیروی انسانی متخصص است.

در یک باشگاه مشتریان باید اطلاعات و مشخصات، ویژگی‌ها، تخصص‌ها، نیازها و انتظارات مشتریان ثبت شود. از مشتریان نظرسنجی شود و مدام با آن‌ها در ارتباط بود. به‌علاوه در مناسبات مختلف مثل اعیاد ملی و مذهبی به مشتریان پیامک یا ایمیل داده شود. هم‌چنین مشتریان را از طرح‌های تخفیفی و مزایای مختلفی که قرار است در اختیار آن‌ها قرار گیرد، مطلع کرد. همه این موارد بدون داشتن یک باشگاه مشتریان خودکار نیاز به صرف وقت و هزینه بسیار و همچنین، به‌کارگیری نیروی انسانی متخصص دارد.

اما با ایجاد سامانه مشتریان هوشمند به‌راحتی و به‌صورت اتوماتیک تمام این مسائل حل‌شده و این امکانات در اختیار مدیران کسب‌وکار قرار می‌گیرد. ضمناً دقت و نظم کارها افزایش می‌یابد.

کاهش هزینه های نیروی انسانی و صرفه جویی در زمان با هوشمند سازی باشگاه مشتریان
هوشمند سازی باشگاه مشتریان. رقابت با باشگاه هوشمند. مزایای باشگاه مشتریان هوشمند. باشگاه مشتریان هوشمند. افزایش رضایت مشتریان با باشگاه هوشمند.

2. افزایش رضایت و جلب اعتماد مشتری با باشگاه مشتریان هوشمند

با ایجاد باشگاه مشتریان خودکار، کار مشتریان نیز راحت‌تر می‌شود. با هوشمندسازی باشگاه مشتریان، درگاهی در سیستم باشگاه مشتریان برای هر مشتری ایجاد می‌شود. این درگاه به‌منظور احراز هویت هر مشتری طراحی‌شده است. هم‌چنین به مشتری اجازه می‌دهد اطلاعات، نیازها، نظرات و انتظارات را به‌صورت اتوماتیک ثبت کند. این کار سرعت عمل مشتری را افزایش داده و وقت کمتری را از او می‌گیرد.

همچنین، سامانه مشتریان هوشمند به‌صورت خودکار مشتری ها را دسته‌بندی می‌کند و انتظارات هر گروه را به مدیران مربوطه انتقال می‌دهد. علاوه براین، سامانه مذکور این امکان را فراهم می‌آورد، که کیف پول مجزایی برای هریک از مشتری ایجاد شود. با توجه به این امکان، می‌توان به بهانه مناسبات مختلف، مثل تولد مشتریان یا اعیاد مختلف، این کیف پول را متناسب با مشتری شارژ کند.

همه این موارد که به لطف راه‌اندازی سامانه مشتریان هوشمند تأمین شده است، رضایت، اعتماد و وفاداری مشتری را افزایش می‌دهد.  جهت کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص می‌توانید مقاله‌ی افزایش رضایتمندی مشتری با باشگاه مشتریان را مطالعه نمایید.

3. افزایش رضایت مدیران با باشگاه مشتریان هوشمند

باشگاه مشتریان هوشـمند، سبب اتوماتیک شدن کارها می‌شود. این مسئله مدیریت را برای صاحبان کسب‌وکار راحت‌تر می‌کند. مدیران به‌راحتی در هر زمان و هر جا می‌توانند به اطلاعات باشگاه مشتریان دسترسی داشته باشند. درواقع مدیر می‌تواند فقط یک بار در پنل خود تنظیمات مجموعه را اعمال کند و بعدازآن می‌تواند گزارشات و اطلاعات مدنظر خود را دریافت کند. فرآیند خودکار باشگاه مشتریان امکان ارتباط راحت‌تر و مفیدتر بین مشتریان و مدیران را فراهم می‌آورد.

همین امر سبب می‌شود مدیران هرچه زودتر از نیازهای مشتریان آگاه شوند. برای رفع انتظارات مشتریان وفادار خود بکوشند و بدین‌وسیله به کسب‌وکار خود رونق دهند. بنابراین مشتری با ایجاد باشگاه مشتریان خودکار احساس می‌کند برای مدیران برند، اهمیت زیادی دارد و خرید خود را افزایش می‌دهد. افزایش خرید، افزایش فروش و سود را به دنبال دارد. همین امر رضایت مدیران سازمان را افزایش می‌دهد و سرمایه‌گذاری ها در ایجاد سامانه مشتریان هوشمند را به ثمر می‌رساند. برای راه‌اندازی یک سامانه وفاداری هوشـمند کارآمد مطالعه مقاله ی اشتباهات رایج در باشگاه مشتریان نیز توصیه می شود.

4. غافلگیر شدن و جلب نظر مشتری با سیستم یکپارچه باشگاه مشتریان هوشمند

استفاده از طراحی مناسب و متنوع باشگاه مشتریان، می‌تواند قابلیت‌ها و توانایی‌های آن را افزایش دهد. از مزایای راه‌اندازی باشگاه مشتریان خودکار، ارسال اتوماتیک پیامک و ایمیل به مشتریان است. این پیام‌ها می‌توانند حاوی پیشنهادات جذاب و جالب برای مشتریان باشند و مشتریان را سورپرایز کنند. فرآیند خرید مشتری و بهره‌مندی از مزایای این خرید در این باشگاه، به‌صورت هوشمند و با سرعت انجام خواهد گرفت.

همچنین این نرم افزار مشتریان این امکان را فراهم می‌آورد که سیستم امتیازدهی، افزایش اعتبار، بهره‌مندی از هدایای این سامانه و کارت‌های هدیه به‌صورت اتوماتیک انجام شود. بدون آن‌که نیازی به حضور یا ارتباط مستقیم مشتری با مدیران وجود داشته باشد. علاوه بر همه این‌هااطلاع‌رسانی به مشتری در خصوص ارائه خدمات و محصولات جدید، ایجاد طرح‌های متنوع و بهره‌مندی از مزایای باشگاه مشتریان، به‌صورت خودکار بارها برای مشتریان انجام می‌شود. متنوع بودن و طراحی جالب باشگاه مشتریان خودکار، مشتری را غافلگیر کرده و سبب جلب نظر او می‌شود. در نتیجه مشتری مداری در این باشگاه به‌طور کامل اجرا می‌شود.

غافلگیر شدن و جلب نظر مشتریان از سیستم یکپارچه باشگاه مشتریان هوشمند
مزایای باشگاه مشتریان هوشمند. باشگاه مشتریان هوشمند. افزایش رضایت مشتریان با باشگاه هوشمند. هوشمند سازی باشگاه مشتریان. رقابت با باشگاه هوشمند.

5. امکان ارزیابی هوشمند در باشگاه مشتریان هوشمند

این باشگاه هوشمند، یک برنامه خودکار و دقیق است که به ارزیابی عملکرد سامانه وفادارسازی مشتری ها به‌خصوص در مجموعه‌های خدماتی می‌پردازد. صاحبان کسب‌وکارهایی که با عرضه خدمات به مشتریان سروکار دارند. مثل: ارائه خدمت در کافه‌ها و رستوران‌ها، امکان ارزیابی دقیقی از عملکرد خود و جمع‌آوری نظرات مشتری ها تا قبل از ایجاد سامانه مشتریان هوشمند را نداشتند. البته استفاده از نظرسنجی بر روی کاغذ یا از طریق تماس تلفنی وجود داشت. اما این روش ایراداتی زیادی داشت. ازجمله اینکه صاحبان آن کسب‌وکار نمی‌توانستند بفهمند مشتری از مشتریان وفادار هست یا به‌عنوان‌مثال چند بار از آن رستوران خرید کرده است.

از همه مهم‌تر اینکه اطلاعات فاکتور مشتری به فرم نظرسنجی آن شخص متصل نبود. جمع‌آوری دستی اطلاعات و ارزیابی و تحلیل آنها هم سختی بسیاری دارد. همچنین امکان نظرسنجی از مشتریان غیرحضوری  مگر با تماس تلفنی امکان‌پذیر نبود. تماس تلفنی هم نیاز به وقت و نیروی انسانی زیادی دارد.

اما با طراحی سیستم باشگاه مشتریان خودکار این امکان فراهم می‌آید، که به‌راحتی پس از سفارش مشتری لینکی برای او پیامک شود. در آن لینک مشتری می‌تواند نظر خود در رابطه با ارائه خدمات یا محصولات عنوان کند. در همان لحظه نظرسنجی مشتری در سیستم باشگاه ثبت می‌شود. مدیران نیز می‌توانندبه‌طور مستقیم به نظرات دسترسی داشته باشد. علاوه بر این سیستم این باشگاه می‌تواند به‌ گونه‌ای طراحی‌شده باشد، که نتیجه نظرسنجی یا فقط نظرات منفی را برای مدیر ارسال کند.

6. کمک باشگاه مشتریان هوشـمند به موفقیت در رقابت با سایر برندها

با توجه به مزایای بیان‌شده در موارد قبلی برای این باشگاه می‌توان فهمید که راه‌اندازی چنین سامانه ای، امکان پیشی گرفتن از سایر رقبا را فراهم می‌آورد. از دیگر مزایای باشگاه مشـتریان هوشمند، ایجاد  یک سیستم یکپارچه است. این سیستم یکپارچه امکان اضافه کردن امکانات و بخش‌های متنوع در طی زمان را برای باشگاه فراهم می‌کند. در نتیجه باشگاه مشتریان خودکار، سیستمی را ایجاد می‌کند که بسیار منعطف است. انعطاف‌پذیری و ایجاد تغییرات مثبت در یک باشگاه مشتریان خودکار، رمز موفقیت با سایر رقبا در یک عرصه کاری است.

در نتیجه  داشتن یک باشگاه مشتریان به‌تنهایی نمی‌تواند اهداف یک برند را در حفظ مشتریان وفادار خود تأمین کند. بلکه صاحبان کسب‌وکار و خدمات باید به هوشمند سازی آن باشگاه نیز توجه کنند. طراحی مناسب فضای این باشگاه خودکار به‌طوری‌که نیازهای باشگاه را فراهم و درعین‌حال منعطف باشد، اهمیت بسیاری دارد. داشتن چنین باشگاهی نیازمند زیرساخت مناسب می‌باشد. برای راه‌اندازی باشگاه مشتریان چه موارد و زیرساخت‌های لازم است؟ برای دریافت اطلاعات مقاله‌ی  زیرساخت باشگاه مشتریان را بخوانید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان می توانید با کارشناسان رکاما تماس حاصل فرمایید.

بازدیدها: 138

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *