اشتباهات رایج در باشگاه مشتریان. 6 اشتباه اصلی در باشگاه مشتریان. اهمیت پیاده سازی اصولی باشگاه.
داشتباهات رایج در باشگاه مشتریان یکی از عمده ترین مشکلات صاحبان کسب و کار می باشد. باشگاه مشتریان یک راهکار جدید در کشور ما است که مستلزم صرف وقت و هزینه برای کسب و کارها است. هرچند کارشناسان بر مفید بودن باشگاه مشتریان اتفاق نظر دارند ولی همچنین آنها معتقدند برخی اشتباهات در اجرای باشگاه مشتریان می تواند سبب شود برنامه های مشتری مداری و وفادار کردن مشتری در رسیدن به اهداف خود موفق نباشند. بنابراین دقت به اشتباهات رایج در باشگاه مشتریان می تواند اثربخشی باشگاه را افزایش دهد.
در این مقاله تحت عناوین زیر به موضوع اشتباهات رایج در باشگاه مشتریان می پردازیم.
اجرای غیر اصولی برنامه ها، حتی بهترین آنها، می تواند تاثیر معکوس بر کسب و کار داشته باشد. باشگاه مشتریان در ایران برای بسیاری از کسب و کارها تجربه ای جدید است. عدم اشتباهت رایج در باشگاه مشتریان و اجرای صحیح آن سبب پیشی گرفتن کسب و کار از سایر رقبا و برعکس اجرای غیر اصولی واشتباه آن باعث از دست رفتن این فرصت طلایی می گردد.
حتی در کشورهای دیگر هم که ایجاد برنامه های وفاداری مشتری در آنها موضوع جدیدی نیست، به دلیل اشتباه و خطا در اجرای باشگاه مشتریان، بسیاری از این برنامه ها با شکست مواجه می شوند یا نمی توانند برنامه های خود را به خوبی و به طور کامل اجرا نمایند. در این مقاله به برخی از اشتباهات رایج در اجرای باشگاه مشتریان پرداخته خواهد شد.
نسخه برداری کور از سایر باشگاه ها مهمترین اشتباه در باشگاه مشتریان است. این نکته بسیار مهم و حیاتی است که هر کسب و کار بر اساس نیازها و اهداف خود اقدام به برنامه ریزی و اجرای نوع خاصی از باشگاه مشتریان بنماید. اولین گام در اجرای یک باشگاه مشتریان گرفتن مشاوره و انجام یک تحقیق کامل در زمینه نیازها و علایق مشتریان و هماهنگ نمودن سیاست های بازاریابی و برنامه های وفادارسازی مشتریان است. رخ دادن اشتباه در این مرحله سبب عدم موفقیت باشگاه پس از صرف هزینه های زیاد و در نهایت تغییر روش خواهد شد. این تغییر رویه خود تاثیر نامطلوب و بازخورد منفی از سوی مشتریان را به دنبال دارد.
یکی از اشتباهات رایج در اجرای باشگاه مشتریان دادن تخفیف به همه مشتریان است. باید به این نکته مهم توجه نمود که یک اصل مهم در اجرای سیاستهای وفادارسازی مشتری این است که باید به آن دسته از مشتریان تخفیف داده شود که وفاداری خود را به کسب و کار ثابت کرده باشند. در حقیقت تخفیف نقدی همان زمان خرید از جیب شرکت رفته است ولی اعتبار و امتیاز زمانی می تواند توسط مشتری استفاده شود که برای خرید مجدد برگردد. اگر بتوان 50 درصد از مشتریان را تشویق به خرید مجدد نمود، بعد از مراجعه مجدد مشتری می توان به او معادل دو برابر تخفیف قبلی اعتبار داد.
در این حالت هم انگیزه مشتری برای خرید مجدد افزایش می یابد و هم مشتریان وفادار به خاطر تعهد و وفاداریشان به شرکت، پاداش و امتیاز می گیرند. با این راهکار، تخفیف در واقع به مشتری وفادار داده می شود. در این رابطه می توانید مقاله ی انواع جایزه در باشگاه مشتریان را نیز مطالعه نمایید.
یکی از اشتباهات بارز که موجب عدم ایجاد باشگاه مشتریان توسط کسب و کارها می گردد، اعتقاد به داشتن مشتریان ثابت است. وجود مشتریان ثابت برای کسب و کار نشانگر این است که آن کسب و کار از نظر قیمت، کیفیت و نوع برخورد با مشتری نسبت به سایر رقبا موفق تر عمل کرده است اما نکته مهم این است که ثابت بودن همیشه نشانه وفادار بودن نیست. اگر مشتریان ثابت یک کسب و کار به آن وفادار نباشند به محض تغییر شرایط و وارد شدن یک کسب و کار پر زرق و برق تر با مزایای بالاتر به بازار ، کسب و کار قبلی را ترک خواهند کرد.
اکثر کسب و کارهایی که ادعا می کنند به دلیل داشتن مشتریان ثابت نیازی به راه اندازی باشگاه مشتریان ندارند در واقع آمار دقیقی از مشتریان وفاداری که آنها را ترک کرده اند، ندارند. اگر از این موضوع آگاهی کاملی داشتند، بلافاصله باشگاه مشتریان خود را راه اندازی می کردند و برای وفادار کردن مشتریان ثابت خود اقدام به اجرای برنامه های وفادارسازی می نمودند. بنابراین توجه به این اشتباه رایج در باشگاه مشتریان اهمیت زیادی دارد. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید مقاله ی راه های داشتن مشتریان وفادار را نیز مطالعه نمایید.
یکی دیگر از اشتباهات رایج در باشگاه مشتریانف عدم توجه به مشتریان کم سود ده می باشد. بعضی از صاحبان کسب و کارها اظهار می دارند” برخی مشتریان کم خرید می کنند و سود زیادی برای ما ندارند چرا باید بابت تهیه کارت عضویت آنها هزینه کنم؟” باید توجه داشت که یکی از اهداف ایجاد باشگاه مشتریان این است که با اجرای طرح های وفاداری بتوان مشتری را تشویق به خرید بیشتر نمود. در واقع می توان با اجرای سیاست های درست یک مشتری کم سود ده را تبدیل به یک مشتری وفادار نمود. هزینه صرف شده برای اجرای برنامه های باشگاه مشتریان از جمله هزینه تهیه کارت از محل خرید های بیشتر مشتریان جبران خواهد شد.
یکی از اشتباهات رایج در باشگاه مشتریان این است که صاحبان کسب و کارها تصور می کنند داشتن باشگاه مشتریان یکی از روشهای تبلیغاتی است که می تواند در مدت زمان کوتاه تعداد زیادی مشتری جدید برای کسب و کار جذب کند. در صورتی که باید توجه داشت هدف اصلی راه اندازی باشگاه مشتریان، وفادارسازی مشتریان فعلی است و این یک فرایند طولانی مدت است. در کوتاه ترین زمان ممکن پس از گذشت مدت زمان 3 ماه از اجرای دقیق و منظم برنامه های وفادارسازی می توان اولین نشانه ها از نتایج آن را در گزارش ها و تحلیل های آماری باشگاه مشاهده نمود. نباید از برنامه های وفادارسازی توقع تاثیر آنی و کوتاه مدت داشت.
درست است که برنامه های وفادار سازی می توانند به جذب مشتریان جدید کمک کنند و راه کارهایی برای انواع تبلیغات از جمله اطلاع رسانی، تبلیغ در شبکه های اجتماعی، بازاریابی مستقیم و تبلیغات دهان به دهان ارائه می دهند اما مهمترین هدف باشگاه مشتریان این است که ابزارهایی در اختیار قرار دهد تا بتوان با کمک آنها درستی روند اجرای باشگاه مشتریان و تاثیر آن بر مشتری را بررسی نمود و تصمیمات بهتری برای بهبود کسب و کار اتخاذ کرد. بنابراین توجه به این اشتباه رایج در باشگاه مشتریان که برخی افراد مرتکب آن می شود ضروری می باشد.
برخی اوقات این تصور در نزد صاحبان کسب و کارها وجود دارد که برای راه اندازی باشگاه مشتریان دیر شده است. خوشبختانه اجرای سیستم های وفادارسازی در ایران به تازگی شناخته شده است و برای استفاده از این ابزار نه تنها دیر نیست بلکه نادیده گرفتن این امکان می تواند باعث عقب ماندن از رقبا و حذف کسب و کار از صحنه رقابت شود. استفاده از ایده های خلاقانه در باشگاه مشتریان نیز کمک زیادی برای پیشی گرفتن از رقبا می باشد که جهت اطلاع از ایده های خلاقانه می توانید مقاله ی ایده های خلاقانه در باشگاه مشتریان را مطالعه نمایید.
در صورت نیاز برای مشاوره و جهت راه اندازی باشگاه مشتریان بدون اشتباهات رایج می توانید با کارشناسان رکاما تماس حاصل فرمایید و از راهنمایی های ایشان بهره مند شوید. مشاورین رکاما شما را برای راه اندازی باشگاه مشتریان با بیشترین اثر بخشی یاری خواهند کرد.
بازدیدها: 37