راه اندازی باشگاه مشتریان

مراحل پیاده سازی باشگاه مشتریان

بسیاری از سازمان ها و فروشگاه ها برای راه اندازی و پیاده سازی باشگاه مشتریان در کسب و کار خود دچار سردرگمی می شوند. چرا که نمی دانند مراحل پیاده سازی باشگاه مشتریان چیست و باید دقیقا چه نکات مهمی در ایجاد، راه اندازی و نصب باشگاه مشتریان باید رعایت کنند. البته ایجاد و پیاده سازی باشگاه کار سختی نیست چون رکاما کنار شماست.

افرادی که قصد دارند یک باشگاه مشتریان با اثر بخشی بالا پیاده سازی کنند باید مراحل طراحی و پیاده سازی را به درستی طی کنند که مراحل شامل هدف، میزان امتیازها، میزان ارزش هر امتیاز، تعیین امتیاز هر جایزه متناسب با ارزش آن، روش های امتیازدهی، نحوه ارائه جوایز و … می باشد. یکی از دلایل اصلی سردرگمی افراد نیز همین موضوع است که افراد قصد دارند بهترین باشگاه مشتریان را در سازمان خود پیاده سازی کنند ولی نمی دانند از کجا و چگونه باید شروع کنند.

برای رفع این ابهامات و سردرگمی ها قصد داریم در این مقاله به مراحل پیاده سازی باشگاه مشتریان بپردازیم. 

اجرای باشگاه مشتریان
نکات راه اندازی باشگاه. باشگاه وفاداری چیست؟ اهمیت اجرای مراحل پیاده سازی باشگاه. تکنیک های اجرای باشگاه در سازمان. بهترین باشگاه مشتریان.

مراحل راه اندازی باشگاه مشتریان

برای راه اندازی باشگاه مشتریان با بهترین نتیجه و کمترین هزینه، لازم است 9 مرحله به صورت کامل انجام شود. برای طی کردن مسیر پیاده سازی باشگاه مشتریان به همراه ارائه نکات نصب، می توانید با مشاورین رکاما به صورت رایگان در ارتباط باشید.

1. مشاوره برای پیاده سازی باشگاه مشتریان

اولین گام برای آنکه بتوان یک باشگاه مشتریان عالی پیاده سازی کرد، مشاوره است. مشاوره با افراد با تجربه همواره کمک زیادی به سازمان ها کرده است. بنابراین در خصوص پیاده سازی باشگاه وفاداری نیز لازم است تا افراد با کارشناسان خبره در این زمینه مشورت نمایند. افراد با تجربه در این زمینه به مدیران کمک می کنند که در قبال هزینه ای که سازمان ها می کنند، بهترین نتیجه حاصل شود.

برای دریافت مشاوره ی رایگان از کارشناسان باشگاه مشتریان رکاما می توانید تماس حاصل فرمایید. کارشناسان رکاما با تجربه ی پیاده سازی باشگاه مشتریان در انواع مختلف سازمان ها، شما را برای اجرای بهترین باشگاه وفاداری راهنمایی خواهند کرد. با دریافت مشاوره می توانید بهترین نوع باشگاه را در سازمان خود پیاده سازی کنید و از نتایج آن شگفت زده شوید.

مشاوره در خصوص راه اندازی باشگاه مشتریان با بررسی سازمان ها و نوع محصولات و یا خدمات صورت می گیرد. علاوه بر این میزان گستردگی سازمان بررسی می شود و مشاوره برای راه اندازی یک باشگاه یا چند باشگاهه برای یک سازمان داده می شود. به طور کلی دریافت مشاوره نه تنها برای شروع پیاده سازی باشگاه مناسب است، بلکه در هر مزحله از اجرای باشگاه نیز می توان از راهنمایی های کارشناسان رکاما استفاده کرد تا بهترین نتیجه ها حاصل شود.

2. بررسی سازمان

مرحله ی دوم پیاده سازی باشگاه مشتریان، بررسی دقیق سازمان و یا فروشگاه می باشد. یعنی مدیران سازمان ها باید وسعت سازمان خود را با میزان مشتریان خود بررسی کنند تا بتوانند بهترین نوع باشگاه را انتخاب کنند. بررسی میزان مصرفی بودن کالا ها و یا خدمات نیز باید به صورت دقیق تعیین شود. این کار برای اجرای باشگاه وفاداری کمک زیادی به انتخاب نوع باشگاه مشتریان که باز باشد یا بسته می کند. برای کسب اطلاعات دقیق تر و درک بهتر از این موضوع، مقاله ی انواع باشگاه مشتریان را مطالعه نمایید.

Create a customer club

3. تعيین هدف سازمان از نصب باشگاه مشتريان (سند مانیفست)

از دیگر نکات نصب باشگاه مشتریان تعیین هدف سازمان می‌باشد. هر یک از سازمان‌های کسب و کار اهداف خاص خود را برای فروش محصولات و ارائه خدمات و کسب سود از آنها دارند. بر همین اساس هر یک از سازمان‌ها برنامه‌های خاص خود را در زمينه ایجاد باشگاه مشتریان دارند. برخی از سازمان‌ها به دنبال جذب مشتریان جدید هستند.

برای این کار امتیازات و مزایای بیشتری را در هنگام عضویت افراد در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. اما برخی از مدیران به دنبال حفظ مشتریان سابق خود هستند. پس می‌توانند امتیازات و اختیارات بیشتری را بر اساس سابقه عضویت افراد در باشگاه وفاداری برای آن‌ها در نظر بگیرند. البته برخی از سازمان‌ها هر دو هدف جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان سابق را مبنای پیاده‌سازی باشگاه مشتریان قرار داده‌اند.  بنابراین تعیین هدف، نکته‌ی مهمی در راه‌اندازی باشگاه مشتریان محسوب می‌شود. کسب اطلاعات بیشتر در مقاله اهداف باشگاه مشتریان امکان پذیر است.

4. تعیین منافع باشگاه مشتریان

آنچه باعث نتیجه دادن تاسیس باشگاه مشتریان و موفقیت آن می شود، انتخاب منافع درست و با برنامه است. منافع یک باشگاه مشتریان شامل منافع مالی و غیر مالی است. منافع مالی می تواند شامل افزایش فروش کالاها و سود دهی حاصل از آن باشد. اما منافع غیر مالی را می توان از دیدگاه افزایش رضایت و وفاداری مشتریان و به دنبال آن برند شدن یک کسب و کار و بهبود کیفیت محصولات و خدمات بررسی کرد.

البته نباید فراموش کرد که باشگاه مشتریان دارای یک چرخه عمر است و باید به صورت مستمر بهبود پیدا کند. در این صورت است که حتی پس از گذشت مدت ها از تاسیس باشگاه مشتریان، همواره پویا می ماند و جذابیت خود را حفظ می کند. حتی بعد از تاسیس باشگاه مشتریان باید منافع آن، به صورت مداوم به روز رسانی شود.

بنابراین یکی از مراحل ایجاد باشگاه مشتریان، تعیین منافع کوتاه مدت و بلند مدت باشگاه است.

مراحل ایجاد باشاه مشتریان

5. تامین ابزارهای لازم به منظور ایجاد باشگاه مشتریان

برای ایجاد باشگاه مشتریان به یکسری امکانات فیزیکی و نرم افزاری نیاز است. در ابتدا یک برند باید محیط فیزیکی شرکت و فروشگاه خود را ساماندهی کند. هم چنین از زیرساخت ها و قابلیت های خود در میزان ارائه و عرضه خدمات و کالاهای خود آگاهی یابد. هم چنین سیستم تلفنی و پاسخگویی مناسبی برای ارتباط با مشتریان داشته باشد. در کنار این امکانات فیزیکی، باید بتواند وب سایت مناسبی هم طراحی کند.

اگر به دنبال راه اندازی باشگاه مشتریان وردپرس هستید، طراحی وب سایت باید به گونه ای باشد که اهداف تاسیس باشگاه مشتریان را پوشش دهد. این وب سایت می تواند دارای بخش هایی مانند پورتال مشتریان، فروشگاه مجازی و پروفایل مربوط به هر یک از مشتریان باشد.

هم چنین می توان از طریق سامانه پیامکی یا طراحی اپلیکیشن مناسب به منظور نصب برای روی گوشی های همراه هوشمند، بستری برای ارتباط با مشتریان فراهم آورد. در نهایت به کمک تهیه نرم افزار یکپارچه باشگاه مشتریان رکاما، می توان از مزایای ایجاد باشگاه مشتریان بهره برد.

6. خلاقیت در راه اندازی و نصب باشگاه

مرحله ی بعدی از پیاده سازی باشگاه وفاداری یا همان باشگاه مشتریان، تعیین نوع طراحی باشگاه می باشد. برای این کار استفاده از خلاقیت توصیه می شود. چرا که هرچقدر طراحی باشگاه زیباتر باشد، تمایل افراد برای استفاده از باشگاه بیشتر خواهد شد. البته طراحی باشگاه در عین حال که باید زیبا باشد، نباید پیچیده باشد. چرا که اعضای باشگاه مشتریان باید بتوانند به راحتی از مزایای باشگاه استفاده کنند. همچنین کاربران برای مشاهده ی سایر قسمت های باشگاه نباید دچار سردرگمی شوند.

ایجاد خلاقیت در باشگاه خود را نیز می توانید به تیم مجموعه ی رکاما بسپارید. طراحان رکاما مطابق با سلیقه ی شما و خلاقیت خود طراحی خواهند کرد. برای استفاده از این خدمات نیز می توانید با مشاورین رکاما تماس حاصل فرمایید.

اصول پیاده سازی باشگاه وفاداری
تکنیک های اجرای باشگاه در سازمان. بهترین باشگاه مشتریان. نکات راه اندازی باشگاه. باشگاه وفاداری چیست؟

7. بررسی رقبا

بررسی باشگاه مشتریان رقیبان یکی از کارهایی می باشد که می توان از آن ایده گرفت. البته نباید دقیقا مثل رقیبان رفتار کرد. چرا که ممکن است رقیب سازمان مشکلاتی را در باشگاه مشتریان خود داشته باشد. بنابراین با تقلید کام از رقیب، مشکلات او در سازمان ما هم ایجاد می شود. بنابراین فقط برای بررسی امکانات و چگونگی خدمات دهی آن می توان به بررسی رقبا پرداخت. اما اگر مراحل پیاده سازی باشگاه مشتریان تا به اینجا به درستی پیش رفته باشد، نیازی به بررسی رقبا نمی باشد. این کار برای افرادی مناسب است که بدون مشاوره و انجام صحیح سایر مراحل پیاده سازی اقدام به اجرای باشگاه مشتریان نموده اند.

8. عدم مقایسه

یکی از کارهای اشتباه بین مدیران برای پیاده سازی و اجرای باشگاه مشتریان، مقایسه ی باشگاه مشتریان خود با سایر باشگاه ها می باشد. چرا که هر سازمان با توجه به نوع سازمان خود و محصولاتی که دارد اقدام به پیاده سازی باشگاه مشتریان کرده است. بنابراین مقایسه ی باشگاه مشتریان خود با سایر سازمان هایی که محصولات و یا خدمات دیگری عرضه می کنند کار اشتباهی است و مدیران را به بی راهه می کشاند.

حتی اگر یک سازمان دیگری بیشترین نتیجه را از باشگاه مشتریان خود گرفته باشد، دلیل خوبی برای مقایسه ی باشگاه خود با آن سازمان نیست. چرا که ممکن است با پیاده سازی باشگاه به همان طریقی که سازمان دیگر اجرا کرده است، نه تنها نتیجه ی مطلوبی حاصل شود بلکه ضرر زیادی هم ممکن است به سازمان وارد شود.

9. آگاهي از نيازهاي مشتريان و ايجاد حس نزديكي در آن ها

به منظور جلب رضایت مشتریان و مشتری مداری باید از نیازهای مشتریان آگاه باشید.برای راحتی این امر می‌توان مشتریان را دسته‌بندی کرد. دسته‌بندی مشتریان از طریق اطلاعات به‌ دست آمده از فرم‌های پر شده در هنگام عضویت امکان پذیر است. هدف عمده در ایجاد باشگاه مشتریان ایجاد رابطه دو طرفه بین مشتریان و کسب و کار شماست.

بنابراین آگاهی از نیاز مشتریان از دیگر نکات نصب باشگاه مشتریان می‌باشد. با در نظر گرفتن برنامه‌های جالب و مفید برای مشتریان خود به آنها اطمینان دهید که برای آنها اهمیت بسیاری قائل هستید. در نظر گرفتن بن‌های تخفیف به مناسبت اعیاد مختلف و تولد مشتریان از جمله‌ی این برنامه‌هاست. در این خصوص می‌توانید مقاله‌ی مدیریت رفتار مشتری را مطالعه نمایید.

 

آگاهي از نيازهاي مشتريان از نکات ایجاد باشگاه مشتریان

10. انتخاب محصولات و خدمات مناسب در باشگاه برای مشتریان

آخرین مرحله ی مهم از پیاده سازی باشگاه مشتریان، تعیین محصولات و خدمات مناسب با شخصیت افراد در باشگاه مشتریان می باشد. چرا که اگر جوایز و خدمات مناسبی در باشگاه وجود نداشته باشد، تمایل افراد برای عضویت در باشگاه کاهش پیدا می کند. بنابراین پیاده سازی باشگاه بدون انتخاب خدمات مناسب، بازدهی مناسبی نخواهد داشت. برای اطلاع از جوایز و خدماتی که می توان در باشگاه مشتریان ارائه کرد، به مقاله ی انواع خدمات در باشگاه مشتریان مراجعه نمایید.

با اجرای مراحل گفته شده به طور صحیح می توان بهترین باشگاه را پیاده سازی کرد. افزدون امکانات بیشتر و منحصر به فرد باعث می شود تا باشگاه مشتریان بازدهی بیشتری نیز پیدا کند. راه های مختلفی برای افزایش کارایی و اثر بخشی باشگاه مشتریان وجود دارد که برای اطلاع از آن ها می توانید مقاله ی بهترین باشگاه مشتریان ایران را مطالعه نمایید.

11. هوشمندسازي و آپدیت یکی دیگر از نکات نصب باشگاه مشتریان

برای برپایی باشگاه مشتریان خود باید با علم روز حرکت کنید. در جوامع امروزی امکان دسترسی همه اقشار جامعه به اینترنت، رایانه، لپ تاب و گوشی هوشمند فراهم‌های شده است. در نتیجه پیاده سازی باشگاه مشتریان امروزه ملزم به طراحی وب‌سایت و ایجاد نرم‌افزارهای مناسب است. نرم‌افزار باشگاه مشتریان باید بتواند در کمترین زمان ممکن بیشترین اطلاعات مرتبط را از مشتریان دریافت کند. اما در عین سادگی، باید حرفه‌ای طراحی شده باشد. وب‌سایت یا نرم‌افزار باشگاه وفاداری باید قابلیت تشخیص مشتریان و خصوصیات آنها را داشته باشد و امکانات مناسب را در اختیار هر دسته از مشتریان قرار دهد. در نتیجه توجه به این نکته از دیگر نکات نصب باشگاه مشتریان می‌باشد که همگی در باشگاه مشتریان رکاما رعایت شده اند.

12. انعطاف پذيري باشگاه مشتريان از نکات مهم نصب باشگاه مشتریان

یکی از نکات مهم نصب باشگاه مشتریان کارآمد این است که باید بتواند نیازهای مختلف مشتریان بالقوه خود را از طریق کالاها و خدمات خود تأمین کند. باشگاه مشتریان همزمان با گسترش و توسعه نیازهای مشتریان، می‌بایست پیشرفت کند. باشگاه وفاداری باید آن‌قدر منعطف باشد که قادر به اجرای مدل‌های مختلف برای جلب رضایت مشتریان خود باشد. در این راه نیز بتواند با ایجاد راهکارهای خلاقانه از رقبای خود پیشی بگیرد. بنابراین انعطاف پذیری در باشگاه مشتریان از دیگر نکات نصب باشگاه مشتریان می‌باشد که باشگاه مشتریان رکاما از جمله منعطف ترین باشگاه های ایرانی می باشد.

اهي از معايب و محاسن نصب باشگاه مشتريان

اهمیت انجام صحیح مراحل پیاده سازی باشگاه وفاداری

اگر یک سازمان بخواهد یک باشگاه مشتریان بهینه که بیشترین تاثیر را در جذب مشتری و حفظ آن ها داشته باشد، باید مراحل پیاده سازی را به صورت صحیح و کامل انجام دهد. در غیر این صورت باشگاه مشتریان کارایی لازم را نداشته و تنها هزینه ای برای راه اندازی آن پرداخت شده است. علاوه بر این با انجام صحیح مراحل پیاده سازی، می توان تبلیغات بهتری را با آگاهی از نقاط قوت باشگاه انجام داد. چرا که اگر سازمانی مراحل لازم را طی کند، ویژگی های منحصر به فردی را می تواند پیدا کند که بیان آن ها در تبلیغات بسیار موثر می باشد.

ایجاد باشگاه مشتریان، یک بانک اطلاعاتی از مشتریان را در اختیار صاحبان یک برند قرار می دهد. پس صاحبان کسب و کارها می توانند بر اساس آن اطلاعات، برنامه های مدون و مناسبی را به مشتریان خود عرضه کنند. تاسیس باشگاه مشتریان سبب ارتباط دو سویه ای با مشتریان می شود. هم چنین این باشگاه به مشتریان نشان می دهد که نیازهایشان برای برند هدف حائز اهمیت دارد.

نکات مهم در راه اندازی و ایجاد باشگاه مشتریان

ایجاد باشگاه مشتریان نیازمند رعایت یکسری اصول و نکاتی می باشد که مدیران کسب و کار ها باید به آن ها توجه داشته باشند. صاحبان کسب و کار ها می توانند با رعایت این نکات، باشگاه مشتریان خود را به بهینه ترین حالت ممکن پیاده سازی کنند.

نکات راه اندازی باشگاه مشتریان رکاما

از دیگر دلایل موفقیت در راه اندازی باشگاه مشتریان، رعایت اصول طراحی و پیاده سازی باشگاه مشتریان است. در ادامه به 9 نکته مهم نصب و ایحاد باشگاه مشتریان می پردازیم.

1. نام باشگاه اولین نکته راه اندازی یک باشگاه مشتریان

نام باشگاه مشتریان اولین چیزی است که مشتری با آن روبه رو می شود. هرچند بسیاری از باشگاه های مشتریان موفق از عنوان باشگاه مشتریان استفاده کرده اند ولی انتخاب یک نام خلاقانه و مناسب می تواند در به خاطر سپردن آن توسط مشتری در اولین برخورد کمک زیادی کند. نام باشگاه مشتریان باید طوری انتخاب شود که چیزهایی را که برند سعی در نمایش آنها دارد، به خوبی نشان دهد. در انتخاب نام می توان به مواردی مانند ارزش های شرکت، محصولات و خدمات آن توجه نمود.

برای مثال  شهر فرش برای سطوح باشگاه مشتریان خود از نام های کاملا شخصی شده بر اساس برند استفاده می نماید. این خلاقیت به مرور زمان باعث جا افتادن مفاهیمی در ذهن مشتری می گردد که تمایز این شرکت را از بقیه به دنبال خواهد داشت.

2. ارائه ی محصولات و خدمات متناسب با سلیقه ی مشتریان

اعضای باشگاه مشتریان از طریق راه های مختلفی می توانند اقدام به کسب امتیاز نمایند. سپس برای استفاده از امتیاز های خود می توانند از خدمات و محصولات باشگاه مشتریان بهره مند شوند. اما محصولات و خدماتی که در باشگاه رکاما برای مشتریان در نظر گرفته شده است، باید متناسب با سلیقه و شخصیت اعضای باشگاه مشتریان در نظر گرفته شود. چرا که اعضای باشگاه مشتریان انتظار دارند در ازای امتیازی که دریافت می کنند، خدمات و محصولاتی که به آن ها علاقه دارند را دریافت کنند.

بنابراین باید علایق و سلیقه های مشتریان بررسی شود. اگر مشتریان محصولات و خدماتی که به آن ها علاقه دارند را مشاهده کنند، تمایل بیشتری برای اخذ امتیاز خواهند داشت. یکی از راه های افزایش امتیاز خرید محصولات است. بنابراین هرجقدر خدمات و محصولات باشگاه مشتریان به سلیقه ی افراد نزدیک تر باشد، تمایل افراد نیز برای خرید محصولات افزایش می یابد. در نتیجه سود فروشگاه افزایش می یابد.

3. تنوع خدمات و محصولات باشگاه مشتریان

از دیگر نکات مهم در باشگاه مشتریان، در نظر گرفتن خدمات و مزایای متنوع برای اعضای باشگاه می باشد. یعنی افراد بتوانند در ازای خرج امتیاز خود، از مزایای مختلفی برخوردار شوند. بنابراین نباید ارائه ی خدمات باشگاه را صرفا بر اساس یک نوع خدمت ایجاد کرد. بلکه باید مزایای متنوعی را در باشگاه مشتریان برای اعضای باشگاه در نظر گرفت. ارائه ی تخفیف برای خری محصولات تنها یکی از خدمات باشگاه مشتریان می باشد. در کنار این مزیت می توان خدمات دیگری مثل شرکت در قرعه کشی، گرفتن جوایز، ارائه ی تخفیف برای تاکسی های اینترنتی، بازدید از مراکز دیدنی و تفریحی و … را در نظر گرفت.

همان طور که در قسمت های قبل بیان شد، توجه به علایق مشتریان بسیار مهم است. بنابراین برای ایجاد تنوع در خدمات باشگاه باید به علایق مشتریان توجه کرد. در این صورت مشتریان با رغبت بیشتری اقدام به عضویت در باشگاه می کنند. پس از ان نیز برای اخذ امتیاز بیشتر تمایل بیشتری نشان خواهند داد.

بهترین باشگاه مشتریان Customer Club Setup Tips
Customer Club Setup Tips

4. ایجاد راه های مختلف برای کسب امتیاز

یکی دیگر از نکات ساخت و ایجاد باشگاه مشتریان، ایجاد راه های مختلف برای کسب امتیاز اعضای باشگاه مشتریان می باشد. بنابراین بهتر است علاوه بر امتیاز دهی در ازای خرید مشتریان، راه های دیگری نیز در نظر گرفته شود. به طور مثال می توان برای تکمیل های تکمیلی امتیازاتی را در نظر گرفت. و یا می توان در ازای ورود اعضا در بازه های زمانی تعیین شدهف امتیازاتی برای مشتریان در نظر گرفته شود. در این صورت رضایت اعضای باشگاه مشتریان افزایش می یابد. 

در نظر گرفتن امتیازات نیز باید با بررسی های لازم انجام شود. چراکه افزایش رضایت مشتریان در ازای امتیاز دهی به هدف افزایش فروش صورت می گیرد. بنابراین میزان امتیاز دهی باید به صورتی باشد که مشتریان از رضایت لازم برخوردار شوند و از طرفی فروشگاه دچار ضرر نشود. بنابراین باید میزان امتیاز دهی از طریق راه های مختلف، بر اساس ارزشی که دارد صورت بگیرد. به طور مثال یک فروشگاه نیاز دارد تا تاریخ تولد افراد را بداند.

در این صورت می توان با ایجاد فرمی که تاریخ تولد افراد در آن ثبت می شود، امتیازی را برای افرادی که فرم را تکمیل می کنند در نظر گرفت. بدین صورت در ازای اعطای امتیاز، اطلاعات مفیدی از مشتریان بدست آمده است. در نتیجه سازمان به هدف خود می رسد و مشتریان نیز بخاطر دریافت امتیاز خشنود خواهند شد.

5. دسته بندی موثر اعضای باشگاه مشتریان

از دیگر نکات مهم در باشگاه مشتریان، دسته بندی های موثر و اصولی می باشد. هر فروشگاهی باید متناسب با شاخص های مهم فروشگاهی خود، اعضای باشگاه را دسته بندی کند. شاخص های مهمی مثل وسعت فروشگاه، میزان سود محصولات، نوع محصولات، نوع مشتریان و … . دسته بندی های باشگاه مشتریان می تواند بر اساس امتیاز مشتریان ایجاد شود. بدین صورت هر مشتری متناسب با امتیازی که دریافت کرده است، از مزایای گروهی که در آن قرار گرفته است بهره مند می شود.

دسته بندی های دیگری مثل نوع مشتریان نیز می تواند ایجاد شود. در هر حال فروشگاه ها باید با بررسی های لازم، دسته بندی های موثری را در باشگاه مشتریان خود ایجاد کند. یکی از مزایای باشگاه مشتریان رکاما، امکان ایجاد  دسته بندی های مختلف می باشد. بنابراین صاحبان کسب و کار ها می توانند متناسب با نیاز خودف دسته بندی های موثری را ایجاد کنند.

Customer Club Setup Tips باشگاه مشتریان چیست
Customer Club Setup Tips. نکات مهم در باشگاه مشتریان.

6. داشتن برنامه دقيق و منظم براي باشگاه مشتريان

داشتن برنامه‌ی ای دقیق یکی از نکات مهم نصب باشگاه مشتریان می‌باشد. چراکه باشگاه مشتریان با برنامه‌ریزی دقیق و مستمر می‌تواند به اهداف خود دست یابد. باشگاه مشتریان در فواصل زمانی مشخص، باید برنامه‌های اصولی و کاربردی داشته باشد. برای هر دسته از مشتریان متناسب با فعالیت و نیازهای آن‌ها برنامه‌های دقیقی داشته باشید. همچنین در مورد رقبا و فعالیت آن‌ها تحقیق کنید تا بتوانید برنامه‌های متنوع‌تری را ارائه دهید.

7. شفاف سازي با مشتريان

از دیگر نکات نصب باشگاه مشتریان، شفاف‌سازی با مشتریان است. طراحی وب‌سایت باشگاه مشتریان باید به نحوی باشد که به مشتریان این امکان را دهد که در هر ساعت از شبانه‌روز از خریدها و سایر فعالیت‌های خود اطلاع کسب کنند. ایجاد برنامه‌ای کاربردی که قابل‌نصب بر روی رایانه و گوشی‌های هوشمند باشد تا به‌طور اختصاصی امکان دست‌یابی مشتریان به فضای باشگاه فراهم آید. 

از دیگر نکات نصب باشگاه مشتریان، شفاف‌سازی با مشتریان است. طراحی وب‌سایت باشگاه مشتریان باید به نحوی باشد که به مشتریان این امکان را دهد که در هر ساعت از شبانه‌روز از خریدها و سایر فعالیت‌های خود اطلاع کسب کنند. ایجاد برنامه‌ای کاربردی که قابل‌نصب بر روی رایانه و گوشی‌های هوشمند باشد تا به‌طور اختصاصی امکان دست‌یابی مشتریان به فضای باشگاه فراهم آید.

8. تعیین هزینه تاسیس و نگهداری باشگاه مشتریان

هزینه یکی از مهم ترین نکات در هنگام تاسیس باشگاه مشتریان است. هزینه ها شامل راه اندازی باشگاه مشتریان و حفظ و نگهداری آن می شود. باید در زمان تاسیس باشگاه وفاداری استراتژی مناسبی برای هزینه ها تعریف شود. به علاوه ذکر این نکته ضروری است که برای به ثمر رسیدن باشگاه مشتریان باید از آن پشتیبانی لازم به عمل آید. برای این پشتیبانی باید هزینه ی لازم پرداخته شود. زمانی تصمیم به تاسیس باشگاه مشتریان درست است که به آن به چشم سرمایه گذاری بلند مدت نگاه شود. توصیه می شود مقاله ی اهداف باشگاه مشتریان نیز مطالعه شود.

9. مشخص کردن سازمان اجرایی باشگاه مشتریان

پس از راه اندازی باشگاه مشتریان، باید پلن مناسبی از اعضا و نیروهای انسانی و وظایف هر کدام در سازمان مشخص شود. مدیر ارشد باید افراد مناسبی را برای هر جایگاه مشخص کند. از جمله موقعیت افراد در باشگاه مشتریان می توان به نماینده مدیریت، اعضای واحدهای بازرگانی، تیم فروش و اعضای تیم پس از فروش اشاره کرد. تشکیل این کارگروه اولین اقدام مانیفست تاسیس باشگاه مشتریان می باشد.

نکات راه اندازی برای باشگاه مشتریان

بهترین اصول طراحی باشگاه مشتریان

برای طراحی باشگاه مشتریان، باید یکسری اصول را در کنار نکات بیان شده رعایت کنید. این اصول به موفقیت بیشتر در راه اندازی باشگاه مشتریان کمک می کند. بهترین اصول طراحی باشگاه مشتریان عبارت است از:

1. طراحی مناسب باشگاه مشتریان

طراحی مناسب باشگاه مشتریان از دیگر نکات راه اندازی باشگاه مشتریان می باشد. طراحی باشگاه مشتریان شامل چندین پارامتر مختلف می شود. یکی از این پارامتر ها تصاویر مورد استفاده در باشگاه مشتریان می باشد. تصاویر باشگاه باید مطابق با شخصیت اعضای باشگاه در نظر گرفته شود. همچنین توجه به ترکیب رنگ ها و نوع رنگ بندی از دیگر پارامتر های مهم در طراحی باشگاه مشتریان می باشد.

از دیگر نکاتی که باید در طراحی باشگاه مشتریان به آن دقت کرد، محیط کاربری ساده و اسان می باشد. به گونه ای که هر شخصی که عضو باشگاه می شود، بتواند به راحتی از خدمات باشگاه استفاده نماید. بنابراین نباید در طراحی باشگاه از طرح های پیچیده استفاده کرد. چرا که در غیر این صورت افراد تمایل خود را برای استفاده از باشگاه مشتریان از دست خواهند داد.

2. ادبیات باشگاه مشتریان

یکی دیگر از نکات مهم در طراحی باشگاه مشتریان، توجه به ادبیات متن باشگاه می باشد. چرا که اعضای باشگاه انتظار دارند متناسب با شخصیت و جایگاه اجتماعی که دارند با آن ها برخورد شود. بنابراین لازم است تا شخصیت افرادی که قرار است در باشگاه مشتریان عضو شوند بررسی شود و متناسب با آن، متن های باشگاه مشتریان تعیین شود.

به طور مثال اگر اعضای باشگاه افراد سن پایین می باشند، نباید لحن رسمی مورد استفاده قرار گیرد. یا اگر اعضای باشگاه مشتریان افراد تحصیل کرده می باشند، بهتر است از اصطلاحات عامیانه در باشگاه مشتریان استفاده نشود.

3. نامگذاری امتیازات

هدف از ایجاد یک باشگاه مشتریان موفق این است که مشتریان درباره شرکت صحبت کنند، نظر انها جلب شود و شرکت در خاطر آنها بماند. باید بتوان یک رابطه مشخص بین برند، نام باشگاه مشتریان، نام سطوح آن و خدمات و امتیازات آن برقرار نمود. این ارتباط به خوبی توسط مشتری درک خواهد شد. مشتری باید باور کند برنامه باشگاه مشتریان جزئی از برند شرکت است.

باید تمرکز زیادی بر روی میزان ارزش یک امتیاز و عمق هر مرحله باشگاه صورت گیرد. به کار بردن خلاقیت در به نمایش گذاردن امتیازات به پویایی باشگاه کمک خواهد نمود. می توان از المان های تصویری برای امتیازات استفاده کنید. این امر کمک می کند تا مشتریان چیزی غیر از اعداد را در ذهن خود به خاطر بسپرند و تصویر چیزی را که به دست می اورند در ذهن داشته باشند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص می توانید مقاله ی راه های امتیازدهی در باشگاه مشتریان را مطاللعه نمایید.

4. استفاده از تخیل درطراحی باشگاه مشتریان

باید با استفاده از ابزارهای صحیح سعی نمود برنامه ای متناسب با برند طراحی کرد.  ایجاد جذابیت و هیجان باعث تاثیرگذاری بر مخاطب می گردد. با استفاده از ترفندهای مختلف می توان هدف برند یا ارزش هایی که شرکت قصد دارد برای مشتریان بسازد را در برنامه نمایان نموده و یک  باشگاه مشتریان موفق ایجاد کرد.

5. بررسی علایق اعضای باشگاه مشتریان

همان طور که بیان شد یکی از نکات داشتن باشگاه مشتریان، توجه به علایق مشتریان و یا اعضای باشگاه می باشد. اما راه پیدا کردن سلیقه ی مشتریان چیست؟

آگاهی از سلیقه ی مشتریان و اعضای باشگاه مشتریان به وسیله ی خود باشگاه نیز امکان پذیر می باشد. بنابراین یکی از مزیت های داشتن باشگاه مشتریان آگاهی از علایق مشتریان است. با قرار دادن محصولات گوناگون و بررسی کالاهای خریداری شده توسط مشتریان می توان به سلیقه ی مشتریان پی برد. بنابراین بررسی میزان فروش کالاها و نوع محصولات فروخته شده یکی از راه های دست یابی به علایق مشتریان است.

یکی دیگر از راه های آگاهی از سلیقه ی مشتریان با باشگاه مشتریان رکاما، ایجاد فرم های دریافت اطلاعات می باشد. در باشگاه مشتریان رکاما امکان طراحی و ایجاد فرم های دلخواه وجود دارد. بنابراین هر فروشگاهی متناسب با اطلاعات مورد نیاز خود می تواند فرم هایی را برای دریافت اطلاعات از مشتریان طراحی کند. اطلاعاتی که بتوان به کمک آن ها به شخصیت افراد پی برد.

نکات راه اندازی برای باشگاه مشتریان

6. طراحی مناسب کسب امتیاز و پاداش برای مشتریان

یکی از مراحل تاسیس باشگاه مشتریان، برنامه ریزی مناسب برای تشویق اعضا به فعالیت در باشگاه است که می توان برای رسیدن به این منظور امتیازاتی برای اعضا در نظر گرفت. مثلا در هنگام عضویت مشتریان جدید برای آن ها اعتبارات اولیه ای را در نظر گرفت. هم چنین در مناسبت های مختلف یا به بهانه ی برگزاری مسابقات مختلف جوایز مناسبی در اختیار مشتریان قرار گیرد.

در نظر گرفتن امتیازاتی برای مشتریان قدیمی و فعال باعث ایجاد انگیزه در آن ها برای خرید بیشتر محصولات خواهد شد. پس از تاسیس باشگاه مشتریان باید به دنبال راهی برای حفظ مشتریان قبلی و جذب مشتریان بود. با داشتن برنامه ی مناسبی برای تامین مزایای مشتریان این امکان فراهم می شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ایده ها در باشگاه، می توانید مقاله ی ایده های خلاقانه در باشگاه مشتریان را مطالعه نمایید.

7. راه های خلاقانه برای ارائه هدایا در باشگاه مشتریان

برترین باشگاه های مشتریان موفق ان دسته از باشگاه ها هستند که علاوه بر تقدیر و ارج نهادن به مشتری در هنگام خرید، به آنها هدیه هایی غافلگیر کننده می دهند. ارسال هدیه  به مناسبت تولد می تواند علاوه بر خاطره انگیزی در مشتری باعث ایجاد احساس خاص بودن گردد. این امر تاثیر عمیقی بر مشتری خواهد داشت. اجرای این گونه برنامه ها ارتباط احساسی شرکت و مشتریان را بیشتر می کند.

غیر از ارسال هدایای تولد، می توان هدیه های ناگهانی برای مشتریان فرستاد. برای نمونه هر از گاهی می توان پیام های دلگرم کننده ای به اعضای باشگاه بفرستید و مثلا به آنها بگویید ” شما فوق العاده هستید” یا “ما به داشتن مشتریانی چون شما افتخار می کنیم”. به همراه ارسال این پیام چند امتیاز کوچک نیز برای آنها قائل شوید. این کار باعث می شود وفاداری مشتریان افزایش چشمگیری یابد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه می توانید مقاله ی راه های خرج امتیاز در باشگاه مشتریان را مطالعه نمایید.

راه های باشگاه مشتریان موفق چیست

8. استفاده از مشاور و تجربه در طراحی باشگاه مشتریان

آماده سازی زیر ساخت های اولیه برای تاسیس باشگاه مشتریان ضروری است. پس از این آماده سازی ها می توان باشگاه مشتریان را ایجاد کرد. شروع هر کاری اهمیت بسیاری دارد. در ابتدا از طریق اطلاع رسانی به مشتریان دائمی و تشویق آن ها به عضویت در باشگاه مشتریان می توان جذب اعضا را آغاز کرد.

در شروع کار باید عمده تمرکز را بر جلب رضایت و وفاداری این مشتریان قرار داد. از طریق این مشتریان نقاط ضعف و قوت باشگاه را شناخت و در جهت بهبود باشگاه تلاش کرد. کم کم صاحبان کسب و کار قادر خواهد بود برنامه بلند مدت خود را عملی کرده و نتایج برنامه ریزی خود را ببینند. ذکر این نکته ضروری است که ثمره تاسیس باشگاه مشتریان به آرامی به بار می نشیند و نیاز به صبوری دارد.

در صورت نیاز برای مشاوره جهت ایجاد باشگاه مشتریان می توانید با کارشناسان رکاما تماس حاصل فرمایید و از راهنمایی های مشاوران بهره مند شوید.

9. ساده و کارامد بودن

باشگاه هایی که خدمات زیاد و گیج کننده به مشتریان ارائه می دهند، مشتری را از خود دور می کنند. ارائه خدمات ساده و در عین حال کارامد و مناسب با درخواست و سلیقه مشتری برای هر از گروه از مشتریان باعث ایجاد یک باشگاه مشتریان موفق خواهد شد.

جهت دریافت مشاوره و راهنمایی برای داشتن یک باشگاه مشتریان موفق می توانید با کارشناسان رکاما تماس حاصل فرمایید. کارشناسان رکاما با تجربه ی پیاده سازی باشگاه در سازمان های مختلف شما را برای داشتن یک باشگاه مشتریان موفق راهنمایی خواهند کرد.

راز ماندگاری یک باشگاه مشتریان موفق چیست؟

رعایت نکات و اصول راه اندازی باشگاه مشتریان و همچنین اصول طراحی که تا اینجا بیان شد، منجر به راه اندازی یک باشگاه مشتریان حرفه ای خواهد شد که همگی در کنار کارشناسان رکاما اتفاق خواهد افتاد. اما برای ماندگاری و موفق ماندن در وفادار سازی مشتریان لازم است یکسری اتفاقات رخ دهد.

نکات داشتن باشگاه مشتریان موفق

نکات مهم در ایجاد یک باشگاه مشتریان موفق

توجه به این سه نکته باعث می شود تا بهترین نتیجه از باشگاه مشتریان حاصل شود. بنابراین هریک از این نکات را به طور کامل توضیح خواهیم داد.

1- ایجاد میل در مشتری اصلی ترین نکته در باشگاه مشتریان موفق

باشگاه مشتریان باید همواره به دنبال ایجاد حس مشارکت در مشتری باشد. ایجاد حس مشارکت سبب می شود تمایل به خرید مجدد افزایش یابد. یک باشگاه مشتریان موفق طوری عمل می کند که هر بخش از برنامه هایش، از کسب یک پاداش تا خرج کردن آن، تجربه ای هیجان انگیز برای مشتری ایجاد نماید. باید به گونه ای عمل کرد که مشتریان در هنگام خرید همواره  به طرح ها و برنامه های باشگاه توجه داشته باشند.

2- تبلیغات دهان به دهان

ایجاد یک باشگاه مشتریان موفق باعث می شود مشتریان همواره درباره شرکت و محصولاتش با دیگران گفتگو کنند. تبلیغات دهان به دهان تنها با ایجاد حس متفاوت بودن حاصل می گردد. یک باشگاه مشتریان خوب و خلاق باید بتواند با اجرای برنامه های خلاقانه در مشتریان این احساس را ایجاد نماید که با برندهای دیگر تفاوت دارد. تفکر متفاوت باعث می گردد مشتریان درباره یک کسب و کار صحبت کنند.

3- برندسازی بهتر

باشگاه مشتریان تنها یک وسیله تزئینی و لوکس در وب سایت شرکت نیست. به کارگیری المان های برند در این زمینه می تواند چهره کسب و کار را در دید مشتری موجه تر سازد. برای نمونه یک شرکت تولید اسباب بازی باید باشگاهی با ظاهر کودکانه داشته باشد و یک شرکت فروش لوازم آرایشی باید باشگاهی با ظاهر آراسته و بسیار شیک بسازد. مطالعه ی مقاله ی باشگاه مشتریان VIP نیز توصیه می شود.

زمان مناسب برای راه اندازی باشگاه مشتریان

خیلی از صاحبان کسب و کار ها به دنبال افزایش مشتریان خود در همان ابتدای کار هستند. تعیینن این هدف برای هر کسب و کاری باعث پیشرفت می شود. اما برای هر پیشرفتی نیاز است تا برنامه ریزی های لازم انجام شود. یکی از ابزارهای بسیار کاربردی برای جذب مشتری بیشتر و حفظ مشتریان قدیمی، داشتن باشگاه مشتریان می باشد. اما ایجاد باشگاه نیز نیازمند بررسی های لازم و برنامه ریزی های دقیق می باشد. چرا که اگر در ایجاد باشگاه مشتریان نیز عجله صورت بگیرد، ممکن است نتیجه ی مطلوبی از باشگاه گرفته نشود.

بهترین زمان برای راه اندازی باشگاه مشتریان
زمان پیاده سازی باشگاه مشتریان. بهترین زمان ایجاد باشگاه. نکات قبل از ایجاد باشگاه مشتریان.

نتیجه ی عجله در فرآیند ایجاد باشگاه مشتریان

یکی از اشتباهات رایج در کسب و کار ها، عجله برای شروع کارهاست. البته سریع انجام دادن هرکاری سودمند است ولی به شرط آنکه کار اصولی انجام شود. برای باشگاه مشتریان نیز نباید تعجیل کرد. چرا که عجله در ایجاد باشگاه مشتریان برای فروشگاه می تواند به ضرر فروشگاه تمام شود. اگر برای پیاده سازی باشگاه مشتریان هدف مشخصی تعیین نشده باشد، نمی توان نوع باشگاه را تعیین کرد. چرا که انواع باشگاه مشتریان به منظور اهداف خاصی طراحی می شوند.

به طور کلی باید نکات باشگاه مشتریان به طور کامل انجام شوند. در غیر این صورت عضویت اعضا در باشگاه مشتریان نه تنها سودی برای سازمان نخواهد داشت، بلکه ممکن است رضایت مشتریان را کاهش دهد. بدین منظور نباید در انجام فرآیند های نصب باشگاه مشتریان عجله کرد.

نوشتن تقویم اجرایی

قبل راه اندازی کامل باشگاه مشتریان لازم است تا تقویم اجرایی باشگاه نوشته شده باشد. تقویم اجرایی باشگاه به برنامه ای گفته می شود که در آن کارهایی که قرار است انجام شود به همراه تاریخ دقیق انجام آن ها درج شود. به طور مثال اگر سازمان قصد دارد به مناسبت های مختلف خدمات و مزایای بیشتری به مشتریان دهد بهتر است از همان ابتدا این مزایا و خدمات تعیین شده باشند. چرا که ممکن است در زمان فرا رسیدن منسابت ها فرصت کافی برای بررسی تعیین جوایز وجود نداشته باشد.

در تقویم اجرایی برای ساخت باشگاه مشتریان می توان امکاناتی را که قرار است در زمان های آینده افزوده شود، نوشته شوند. در این صورت اقدامات مربوط به بهینه تر کردن باشگاه مشتریان در زمان مناسب انجام خواهند شد.

شناخت مشتریان

یکی دیگر از نکات لازمی که باید برای زمان طراحی و پیاده سازی باشگاه مشتریان در نظر گرفت، شناخت مشتریان قبل از راه اندازی باشگاه می باشد. چرا که برای طراحی باشگاه باید با شخصیت مشتریان آشنا بود. رنگ ها و فونت های مورد استفاده در باشگاه مشتریان باید با روحیات مشتریان متناسب باشد. و یا به طور مثال طراحی باشگاه مشتریان برای سالن های زیبایی باید طرح متفاوتی با باشگاه مشتریان برای کافه ها و رستوران ها داشته باشد. چرا که اجزای باشگاه هرچقدر متناسب با شخصیت افراد در نظر گرفته شود، تمایل مشتریان برای عضویت در باشگاه افزایش می یابد. بنابراین لازم است تا قبل از ساخت باشگاه مشتریان، به یک شناخت نسبی از مشتریان خود رسیده باشیم.

زمان مناسب برای ایجاد باشگاه مشتریان
بهترین زمان ایجاد باشگاه. نکات قبل از ایجاد باشگاه مشتریان.

اطلاع از سلیقه ی مشتریان

اطلاع از سلیقه ی مشتریان یکی دیگر از مواردی است که برای راه اندازی باشگاه باید در نظر گرفت. بنابراین زمان مناسب برای راه اندازی باشگاه زمانی است که از سلیقه ی مشتریان خود نیز آگاه باشیم. در هر سازمانی معمولا مشتریان به خصوصی وجود دارد. ممکن است در یک سازمان مشتریانی با یک بازه ی سنی مشخصی وجود داشته باشد. و یا در یک سازمان دیگر ممکن است مشتریانی با تحصیلات خاص وجود داشته باشند. و یا حتی ممکن است یک فروشگاه تنها مشتریان مرد و یا زن داشته باشد. در برخی از سازمان ها نیز ممکن است از هر قشری از جامعه وجود داشته باشند.

با این حال چه در سازمانی هایی که دارای مشتریان خاص هستند و چه سازمانی هایی که مشتریان مختلفی دارند، سلیقه ی افراد با یکدیگر متفاوت است. بنابراین لازم است تا در ابتدا از سلیقه ی مشتریان آگاه شد. چرا که جوایز و هدایا باید متناسب با سلیقه ی اعضای باشگاه مشتریان باشد. برای اطلاع از انواع هدایا و جوایزی که می توان در باشگاه مشتریان در نظر گرفت می توانید به مقاله ی انواع خدمات در باشگاه مشتریان مراجعه کنید.

مشاوره رایگان راه اندازی باشگاه مشتریان

می توان گفت که یک سازمان با گذراندن مراحل قبل به زمان ایجاد و ساخت باشگاه مشتریان نزدیک شده است. اما برای تکمیل این مراحل باید مهم ترین مرحله را نیز پشت سر بگذارند. پیدا کردن بهترین باشگاه مشتریان از مراحل مهمی است که هر سازمانی باید به ان توجه زیادی کند. چرا که اگه باشگاه مشتریان مناسبی انتخاب نشود، تمامی مراحل قبلی نیز کارایی خود را از دست خواهند داد و اثر بخشی کمتری را ایجاد می کنند. به همین دلیل تحقیق در خصوص امکانات باشگاه ها باید انجام شود و بهترین باشگاه مشتریان انتخاب شود. در این خصوص می توانید مقاله ی بهترین باشگاه مشتریان ایران را مطالعه فرمایید.

با گذراندن تمامی این مراحل می توان گفت که یک سازمان و یا فروشگاه به زمان مناسب برای راه اندازی باشگاه مشتریان رسیده است. بنابراین با رعایت نکات لازم و اجرای باشگاه مشتریان در زمان مناسب، می توان یک باشگاه مشتریان با بیشترین کارایی راه اندازی کرد. در نتیجه سازمان به هدف اولیه ی خود از ایجاد باشگاه نیز خواهد رسید.

برای دریافت مشاوره می توانید با کارشناسان رکاما تماس حاصل فرمایید. کارشناسان رکاما شما را برای راه اندازی بهترین باشگاه مشتریان به صورت رایگان راهنمایی خواهند کرد.

فهرست محتوا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا