اشتباهات رایج در باشگاه مشتریان

اشتباهات رایج در باشگاه مشتریان یکی از عمده‌ترین مشکلات صاحبان کسب‌وکار می‌باشد. باشگاه مشتریان یک راهکار جدید در کشور ما است. این سامانه مستلزم صرف وقت و هزینه برای کسب‌وکارها است. هرچند کارشناسان بر مفید بودن باشگاه مشتریان اتفاق‌نظر دارند ولی همچنین آنها معتقدند برخی اشتباهات در اجرای باشگاه مشتریان می‌تواند سبب شود برنامه‌های مشتری مداری و وفادار کردن مشتری در رسیدن به اهداف خود موفق نباشند. بنابراین دقت به اشتباهات رایج در باشگاه مشتریان می‌تواند اثربخشی باشگاه را افزایش دهد. همچنین، مطالعه یک راهنمای کامل راه‌اندازی باشگاه مشتریان نیز می‌تواند در راه‌اندازی صحیح این نرم‌افزار کمک شایانی کند.

در این مقاله تحت عناوین زیر به موضوع اشتباهات رایج در باشگاه مشتریان می پردازیم.

اهمیت توجه به اشتباهات رایج در باشگاه مشتریان
6 اشتباه اصلی در باشگاه مشتریان. اشتباهات رایج در باشگاه مشتریان. اهمیت پیاده سازی اصولی باشگاه.

اهمیت توجه به اشتباهات رایج در باشگاه مشتریان

اجرای غیراصولی  برنامه‌ها، حتی بهترین آنها، می‌تواند تأثیر معکوس بر کسب‌وکار داشته باشد. باشگاه مشتریان در ایران برای بسیاری از کسب‌وکارها تجربه‌ای جدید است. عدم وجود،  اشتباهت رایج در باشگاه مشتریان و اجرای صحیح آن سبب پیشی گرفتن کسب‌وکار از سایر رقبا و برعکس آن، اجرای غیراصولی و اشتباه آن باعث از دست رفتن این فرصت طلایی می‌گردد.

حتی در کشورهای دیگر هم  که ایجاد سامانه‌های وفادارسازی مشتری در آنها  موضوع جدیدی  نیست، به دلیل اشتباه و خطا در اجرای باشگاه مشتریان، بسیاری از این برنامه‌ها با شکست مواجه می‌شوند یا نمی‌توانند برنامه‌های خود را به خوبی و به‌طور کامل اجرا نمایند. در این مقاله به برخی از اشتباهات رایج در اجرای باشگاه مشتریان پرداخته خواهد شد.

اولین اشتباه رایج در باشگاه مشتریان، کپی برداری از باشگاه های دیگر

نسخه‌برداری کور از سایر باشگاه‌ها یکی از مهم‌ترین اشتباهات رایج در باشگاه مشتریان است. این نکته بسیار مهم و حیاتی است که هر کسب‌وکار بر اساس نیازها و اهداف خود اقدام به برنامه‌ریزی و اجرای نوع خاصی از باشگاه مشتریان بنماید. اولین گام در اجرای یک باشگاه مشتریان گرفتن مشاوره و انجام یک تحقیق کامل در زمینه نیازها و علایق مشتریان و هماهنگ نمودن سیاست‌های بازاریابی و برنامه‌های وفادارسازی مشتریان است. رخ دادن اشتباه در این مرحله سبب عدم موفقیت باشگاه پس از صرف هزینه‌های زیاد و درنهایت تغییر روش خواهد شد. این تغییر رویه خود تأثیر نامطلوب و بازخورد منفی از سوی مشتریان را به دنبال دارد.

اولین اشتباه رایج در باشگاه مشتریان، کپی برداری از باشگاه های دیگر
6 اشتباه اصلی در باشگاه مشتریان. اهمیت پیاده سازی اصولی باشگاه. اشتباهات رایج در باشگاه مشتریان.

اشتباه رایج در تعیین میزان اعتبارو امتیاز

یکی از اشتباهات رایج در اجرای باشگاه مشتریان ارائه تخفیف به همه مشتریان است. باید به این نکته مهم توجه نمود، که یک اصل مهم در اجرای  صحیح سیاست‌های وفادارسازی مشتری این است، که باید به  مشتریانی تخفیف داده شود که وفاداری خود را به کسب‌وکار ثابت کرده باشند.

در حقیقت با ارائه تخفیف نقدی، هزینه خرید از جیب شرکت رفته است، ولی اعتبار و امتیاز زمانی می‌تواند توسط مشتری استفاده شود که برای خرید مجدد برگردد. اگر بتوان 50 درصد از مشتریان را تشویق به خرید مجدد نمود، بعد از مراجعه مجدد مشتری می‌توان به او معادل دو برابر تخفیف قبلی اعتبار داد.

در این حالت هم انگیزه مشتری برای خرید مجدد افزایش می‌یابد و هم مشتریان وفادار به خاطر تعهد و وفاداریشان به شرکت، پاداش و امتیاز می‌گیرند. با این راهکار، تخفیف درواقع به مشتری وفادار داده می‌شود. در این رابطه می‌توانید مقاله‌ی انواع جایزه در باشگاه مشتریان را نیز مطالعه نمایید.

نگرش اشتباه در مورد داشتن مشتریان ثابت

یکی از اشتباهات بارز که موجب عدم ایجاد باشگاه مشتریان موفق توسط  کسب‌وکارها می‌گردد، اعتقاد به داشتن مشتریان ثابت است. وجود مشتریان ثابت برای کسب‌وکار نشانگر این است که آن کسب‌وکار از نظر قیمت، کیفیت و نوع برخورد با مشتری نسبت به سایر رقبا موفق‌تر عمل کرده است. اما نکته مهم این است که ثابت بودن همیشه نشانه وفادار بودن نیست. اگر مشتریان ثابت یک کسب‌وکار به آن وفادار نباشند به‌ محض تغییر شرایط و وارد شدن یک رقیب پر زرق و برق‌تر با مزایای بالاتر به بازار، کسب‌وکار قبلی را ترک خواهند کرد.

اکثر کسب‌وکارهایی که ادعا می‌کنند به دلیل داشتن مشتریان ثابت نیازی به راه‌اندازی باشگاه مشتریان ندارند درواقع  آمار دقیقی از مشتریان وفاداری که آنها را ترک کرده‌اند، ندارند. اگر از این موضوع آگاهی کاملی داشتند، بلافاصله باشگاه مشتریان خود را راه‌اندازی می‌کردند و برای وفادار کردن مشتریان ثابت خود اقدام به اجرای برنامه‌های متنوع وفادارسازی می‌نمودند. بنابراین توجه به این اشتباه رایج در باشگاه مشتریان اهمیت زیادی دارد. جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله‌ی راه های داشتن مشتریان وفادار را نیز مطالعه نمایید.

نگرش اشتباه در مورد داشتن مشتریان ثابت
6 اشتباه اصلی در باشگاه مشتریان. اهمیت پیاده سازی اصولی باشگاه. دلایل شکست در باشگاه مشتریان. اشتباهات رایج در باشگاه مشتریان.

مشتریان کم بازده

یکی دیگر از اشتباهات رایج در باشگاه مشتریان، عدم توجه به مشتریان کم سود ده می‌باشد. بعضی از صاحبان کسب‌وکارها اظهار می‌دارند” برخی مشتریان کم خرید می‌کنند و سود زیادی برای ما ندارند چرا باید بابت تهیه کارت عضویت آنها هزینه کنم؟” باید توجه داشت که یکی از اهداف ایجاد باشگاه مشتریان این است که با اجرای طرح‌های وفاداری بتوان مشتری را تشویق به خرید بیشتر نمود. درواقع می‌توان با اجرای سیاست‌های درست یک مشتری کم سود ده را تبدیل به یک مشتری وفادار نمود. هزینه صرف شده برای اجرای برنامه‌های باشگاه مشتریان ازجمله هزینه تهیه کارت از محل خریدهای بیشتر مشتریان جبران خواهد شد.

جذب مشتریان جدید

یکی از اشتباهات رایج در باشگاه مشتریان این است که صاحبان کسب‌وکارها تصور می‌کنند داشتن باشگاه مشتریان یکی از روش‌های تبلیغاتی است که می‌تواند در مدت‌زمان کوتاه تعداد زیادی مشتری جدید برای کسب‌وکار جذب کند. درصورتی‌که باید توجه داشت هدف اصلی راه‌اندازی باشگاه مشتریان، وفادارسازی مشتریان فعلی است و این یک فرایند طولانی‌مدت است. در کوتاه‌ترین زمان ممکن  پس از گذشت مدت‌زمان 3 ماه از اجرای دقیق و منظم برنامه‌های وفادارسازی می‌توان اولین نشانه‌ها از نتایج آن را در گزارش‌ها و تحلیل‌های آماری باشگاه مشاهده نمود. پس نباید از برنامه‌های وفادارسازی توقع تأثیر آنی و کوتاه‌مدت داشت.

 درست است که برنامه‌های وفادار سازی می‌توانند به جذب مشتریان جدید کمک کنند و راه‌کارهایی برای انواع تبلیغات ازجمله اطلاع‌رسانی، تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی مستقیم و تبلیغات دهان‌به‌دهان ارائه می‌دهند. اما  مهم‌ترین هدف باشگاه مشتریان این است که ابزارهایی در اختیار قرار دهد تا بتوان با کمک آنها درستی روند اجرای باشگاه مشتریان و تأثیر آن بر مشتری را بررسی نمود و تصمیمات بهتری برای بهبود کسب‌وکار اتخاذ کرد. بنابراین توجه به این اشتباه رایج در باشگاه مشتریان که برخی افراد مرتکب آن می‌شود ضروری می‌باشد.

برای راه اندازی باشگاه مشتریان دیر شده است

برخی اوقات این تصور در نزد صاحبان کسب‌وکارها وجود دارد. که برای راه‌اندازی باشگاه مشتریان دیر شده است. خوشبختانه  سیستم‌های وفادارسازی در ایران به‌تازگی شناخته‌شده است و برای استفاده از این ابزار نه تنها دیر نیست. بلکه نادیده گرفتن این امکان می‌تواند باعث عقب ماندن از رقبا و حذف کسب‌وکار از صحنه رقابت شود. استفاده از ایده‌های خلاقانه در باشگاه مشتریان نیز کمک زیادی برای پیشی گرفتن از رقبا می‌باشد. ایده‌های خلاقانه چگونه می‌توانند سازمان‌ها را در این مسیر یاری کنند؟  جهت اطلاع از این مورد می‌توانید مقاله‌ی ایده های خلاقانه در باشگاه مشتریان را مطالعه نمایید.

در صورت نیاز برای مشاوره و جهت راه اندازی باشگاه مشتریان بدون اشتباهات رایج می توانید با کارشناسان رکاما تماس حاصل فرمایید و از راهنمایی های ایشان بهره مند شوید. مشاورین رکاما شما را برای راه اندازی باشگاه مشتریان با بیشترین اثر بخشی یاری خواهند کرد.

بازدیدها: 77

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا