وفاداری به برند، یک مفهوم بسیار مهم و کلیدی در مباحث بازاریابی میباشد. تحقیقات اخیر نشان داده است که حفظ 5 درصد از مشتریان در 14 صنعت که موردمطالعه قرار گرفتند، سودی معادل 25 تا 95 درصد برای شرکت در پی داشته است.علاوه بر این مشخصشده است که هزینه بازاریابی و تبلیغات برای جذب مشتریان جدید بسیار بیشتر از هزینه حفظ مشتریان فعلی است. ازاینرو امروزه در مورد استراتژیهای حفظ و نگهداری مشتریان وفادار تحقیقات زیادی صورت میپذیرد. برای آگاهی از ابزارهای پیشرفته وفادارسازی مشتری به مقاله برنامه وفاداری مشتری مراجعه کنید.
در این مقاله قصد داریم در خصوص وفاداری به برند توضیحات لازم را ارائه دهیم. به همین منظور عناوین زیر در خصوص وفادارسازی به برند موردبررسی قرار خواهند گرفت.
- وفاداری به برند یعنی چی؟
- تعریف وفاداری به برند
- دلایل اهمیت وفاداری به برند
- عوامل موثر بر افزایش وفاداری مشتریان
تعریف وفاداری به برند
وفاداری به برند یا Brand Loyalty به این معنا است که مصرفکننده از میان یک سری محصولات مشابه در بازار همیشه محصول یک شرکت خاص را انتخاب میکند. در حقیقت مشتری به برندهای دیگر اعتماد ندارد و تا زمانی که برند موردنظر او در دسترسش قرار داشته باشد از خرید کالاهای دیگر شرکتها امتناع میکند.
وقتی وفادارسازی به برند ایجاد گردد حتی با وجود کالاهایی با قیمت و کیفیت مناسبتر، مشتری پایبند بازهم همان برند خاص را انتخاب میکند. در این حالت مشتریان آن کسبوکار را فقط به خاطر خودش دوست دارند. برای مثال میتوان از طرفداران شرکت اپل در آمریکا نام برد که به خاطر علاقه خود به این شرکت، علامت تجاری آن را روی بدن خود خالکوبی میکنند.
اهمیت وفاداری به برند
وفاداری مشتریان به برند نقش مهمی در ایجاد سود و منافع طولانیمدت ایفا میکند. مشتریان وفادار با کمال میل حاضر به پرداخت مبلغ بیشتر برای کسب مزایا و کیفیت برند موردنظر خود میباشند و سازمانها میتوانند با کمک آنها در برابر شرایط موقتی و تلاشهای سایر رقبا برای به دست آوردن بازار مقاومت نمایند.
البته باید توجه داشت پایبند به برند با کسب رضایت مشتری متفاوت است. اگرچه کسب رضایت مشتری در وفادار ماندن او به سازمان تأثیر بسیار زیادی دارد اما پژوهشگران دریافتهاند که بسیاری از مشتریان راضی هرگز برای خرید مجدد باز نمیگردند. در این مقاله به زوایای مختلف وفاداری به برند پرداخته خواهد شد.
دلایل اهمیت وفاداری به برند
در ادامه به سه دلیل مهم در خصوص اهمیت وفاداری به برند میپردازیم. سپس هرکدام را بهطور کامل شرح خواهیم داد:
1- فروش بیشتر
افزایش وفاداری مشتریان به سازمان باعث افزایش تکرار خرید از برند و ثبات در فروش میگردد. در چنین شرایطی شرکت به خوبی میتواند در محیط رقابتی دوام بیاورد.
2- توانایی افزایش قیمت
هرچه وفاداری به برند افزایش یابد، مشتریان نسبت به افزایش قیمت حساسیت کمتری نشان خواهند داد. در حقیقت مشتریان برای خرید محصول از برند موردنظر خود حاضر به پرداخت مبلغ بالاتری هستند زیرا ارزشهای خاصی را در آن مشاهده کردهاند. این مورد در رستورانها نیز کاربرد زیادی دارد. جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقالهی باشگاه مشتریان رستوران را مطالعه نمایید.
3- حفظ مشتری
با کسب رضایت مشتری و حفظ مشتریان قبلی نیاز به جذب مشتریان جدید کاهش مییابد. تحقیقات نشان دادهاند، که جذب مشتریان جدید نسبت به حفظ مشتریان قبلی نیاز به هزینه بهمراتب بیشتری دارد. در ادامه مطالعه مقاله راههای داشتن مشتری وفاداری به شما پیشنهاد میشود.
عوامل موثر بر افزایش وفاداری مشتریان
در ادامه این بحث به عوامل مؤثر بر افزایش وفاداری مشتریان میپردازیم و هریک از این عوامل را توضیح خواهیم داد. در هر قسمت در صورت ابهام و یا سؤال میتوانید با کارشناسان رکاما تماس حاصل فرمایید و از راهنماییهای ایشان بهرهمند شوید. همچنین مطالعه مقاله استراتژی وفادار سازی مشتریان نیز میتواند برای شما مفید باشد.
1- تعهد سازمانی
امروزه انتظارات مشتریان از برندها تغییر بسیاری کرده است. برای افزایش وفاداری مشتریان از کسبوکارها انتظار میرود به جلب نظر و رضایت گروههای خاص از افراد نیز توجه داشته باشند. برخی از افراد به دلیل اینکه یک برند خاص را با عقاید خود همسو میبینند به آن پایبند میمانند.
هم سو بودن برند با عقاید افراد در موفقیت کسبوکارهای کوچک و محلی میتواند تأثیر بسزایی داشته باشد. برای نمونه میتوان به شرکتهایی اشاره نمود که برای تولید مواد غذایی از محصولات اولیه یک محل خاص استفاده میکنند. افراد آن منطقه بالطبع گرایش بیشتری به مصرف تولیدات این شرکت خواهند داشت.
در مورد کسبوکارهای بزرگ میتوان از شرکتهایی نام برد، که در زمینه تهیه محصولات ارگانیک فعالیت دارند. امروزه مردم تمایل بسیاری به خرید چنین محصولاتی نشان میدهند.
2- فعال بودن در شبکه های اجتماعی
امروزه فعالیت مداوم شرکتها در فضای مجازی و پاسخگویی آنها به مشتریان از این طریق، نقش مهمی در افزایش وفاداری مشتری به برند ایفا میکند. شرکتها با حضور مستمر در این شبکهها به مشتریان نشان میدهند به آنها و نظراتشان اهمیت میدهند و بدین ترتیب مشتری احساس میکند جزئی از خانواده آن کسبوکار میباشد.
3- خاطره انگیزی
اگر شرکتی دارای سابقه چندین ساله است، نباید از این فرصت غافل شود. محصولاتی که برای افراد به یادآورنده خاطرات کودکی هستند، مورد توجه قرار میگیرند. با استفاده از تکنیکهای تبلیغات و بازاریابی باید آن خاطرات را زنده کرده و در مشتریان حس همبستگی ایجاد نمود.
4- ایجاد اعتماد
با ایجاد اعتماد در مشتری هم میزان علاقهمندی او به محصولات شرکت و هم میزان فروش افزایش پیدا میکند. با آگاهی دادن به مشتریان در مورد وظایف تخصصی شرکت و ایجاد اعتماد در آنها وفادارسازی مشتریان به برند به میزان زیادی افزایش خواهد یافت.
5- تخفیف و فروش ویژه
این عامل بهعنوان یکی از بزرگترین دلایل افزایش وفاداری مشتریان به برند محسوب میشود. دادن پاداش به مشتری برای خرید او باعث ایجاد یک تجربه خاطرهانگیز در وی و به وجود آمدن یک رابطه برد-برد دوسویه بین برند و مشتری خواهد شد. در این موارد مشتری احساس میکند، که وفاداری او برای شرکت ارزشمند است و به این برند وفادار خواهد ماند.
6- ارائه خدمات مستمر به مشتری
ارائه خدمات مستمر و باکیفیت به مشتری بیشک مهمترین عامل در جلب رضایت مشتری و پایدار ماندن او به یک برند خاص است. ارائه چنین خدماتی به مشتریان، مسئول بودن در قبال کالا یا خدمات فروختهشده و رفتار توأم با احترام و صداقت با آنها باعث تبلیغ دهانبهدهان شرکت توسط مشتریان و توسعه کسبوکار خواهد شد.
در صورت نیاز برای مشاوره جهت راهاندازی باشگاه مشتریان برای وفادارسازی میتوانید با کارشناسان رکاما تماس حاصل فرمایید و از راهنماییهای مشاورین بهرهمند شوید. آیا کسب کار من به برنامه وفادارسازی نیاز دارد؟ برای دریافت پاسخ مطالعه چه کسب و کارهایی به باشگاه مشتریان نیاز دارند توصیه می شود.
بازدیدها: 179