کارت وفادارسازی | افزایش رضایت مشتریان | بهترین روش وفادارسازی | معایب و مزایای کارت وفاداری | Loyalty card
کارت وفاداری چیست و چه قابلیت هایی دارد؟ همان طوری که از اسم کارت وفاداری پیداست، کارتی است برای وفادارسازی مشتریان. اما کارت وفاداری مشتریان در چند نوع و بخاطر اهداف مختلفی طراحی می شود. در این مقاله قصد داریم در خصوص کارت وفاداری، انواع آن، اهداف و مزیت های آن توضیحات لازم را ارائه دهیم. بنابراین اگر قصد دارید برای وفادارسازی مشتریان خود اقدام به تهیه ی کارت نمایید، این مقاله را می توانید تا انتها بخوانید و اطلاعات لازم را کسب نمایید.
در این مقاله عناوین زیر تحت موضوع کارت وفاداری مورد بررسی قرار خواهند گرفت.
کارت وفاداری به یک قطعه کارت مستطیلی شکل می گویند که کسب و کارها می توانند از طریق آن به مشتریان خود خدماتی را ارائه دهند. کارت وفادارسازی مشتریان در طرح ها و شکل های مختلفی طراحی می شوند. معمولا لوگو و برند کسب و کار بر روی کارت وفادارسازی قابل مشاهده است. وجود لوگو بر روی کارت تاثیر زیادی بر ماندگاری برند در ذهن مشتریان دارد که در ادامه به تشریح کامل آن خواهیم پرداخت.
کارت های وفاداری با هدف وفادار ساختن مشتریان به کسب و کار ایجاد می شود که هر کسب و کاری متناسب با نوع فعالیت خود باید اقدام به طراحی کارت نمایند. در این رابطه می توان از طراحان خبره در این زمینه کمک گرفت تا متناسب با نوع مشتریان و نوع کسب و کار بهترین طراحی را برای کارت های وفاداری انجام دهند.
کسب و کارها باتوجه به گستردگی و مشتریانی که دارند می توانند از انواع کارت های وفادارسازی مشتری استفاده کنند. یکی از انواع کارت ها به صورت الکتریکی می باشد که کسب و کارها می توانند با دادن این نوع کارت ها به مشتریان اطلاعات آن ها را در کارت ذخیره کنند. امتیازات مشتریان نیز در کارت ذخیره شده مشتریان هنگام درخواست برای استفاده از امتیازات باید کارت خود را ارائه دهند. معمولا جنس کارت های وفادارسازی مغناطیسی را از PVC تهیه می کنند تا هم انعطاف مناسبی داشته باشد و هم بتوان از مدارهای الکتریکی در آن ها استفاده کرد.
نوع دوم از کارت های وفاداری به صورت غیر الکترونیکی می باشد. در این نوع کارت های وفاداری نمی توان اطلاعات مشتریان را در کارت ذخیره کرد. بلکه تنها یک کدی بر روی آن درج می شود و مشتریان با ارائه ی کد درج شده روی کارت می توانند از خدمات باشگاه استفاده کنند. در واقع مشتریان بدون کارت و تنها با گفتن کد نیز می توانند از خدمات باشگاه استفاده کنند اما وجود یک کارت فیزیکی علاوه بر پرستیژ کاری دارای مزیت های دیگری می باشد که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.
هر کسب و کاری با داشتن کارت وفاداری می تواند امتیازات مختلفی را به مشتریان خود اعطا کند. در بسیاری از موارد صاحبان کسب و کارها امتیازات را به صورت دائمی و بدون تاریخ مصرف در نظر می گیرند. یعنی مشتری هر زمانی که امتیاز اخذ کند، می تواند در هر زمانی که بخواهد از امتیازات خود استفاده کند.
برخی از کسب و کارها امتیازات فصلی و اعتباری را برای مشتریان در نظر می گیرند. این دسته از کسب و کارها امتیازات را بر اساس تاریخ نیز ممکن است اعطا کنند. به طور مثال ممکن است در بازه زمانی مشخصی امتیازات بیشتری را برای اقدامات مشتریان در نظر بگیرند. ولی از طرفی ممکن است برای استفاده از امتیازات تاریخ مشخصی را تعیین کنند. این استراتژِی مختص تمامی کسب و کارها نیست و فروشگاه های به خصوصی باید از این نوع امتیازات استفاده کنند. اما یکی از مزایای این نوع امتیاز دادن و تعیین تاریخ اعتبار امتیاز، ترغیب بیشتر مشتریان برای استفاده از خدمات باشگاه مشتریان می باشد.
همان طوری که از اسم این کارت مشخص است، هدف آن وفادارسازی مشتریان به سازمان و فروشگاه می باشد. علت اصلی این اتفاق بخاطر امکان ارائه ی خدمات به مشتریان است. اما این کارت علاوه بر وفادارسازی مشتری از طریق اعطا جوایز و کدهای تخفیف، مزایای دیگری نیز دارد. یکی از مزایای کارت وفاداری آن است که مشتری با داشتن یک کارت از یک کسب و کاری احساس تعلق به مجموعه را دارد و خود را جزئی از فروشگاه می داند. بنابراین برای خرید مجدد محصولات خود به همان فروشگاه مراجعه می کند که این خود نوعی وفاداری می باشد.
یکی دیگر از مزیت های کارت وفاداری، مشاهده ی کارت توسط مشتریان در زمان های مختلف است. معمولا مشتریان کارت های خود را در یک کیف کارت و یا کیف پول قرار می دهند و در هر زمان که کیف پول خود را باز کنند نگاهشان با کارت های خود می افتد. بنابراین یک تصویر دائمی و ماندگار از برند کسب و کار در ذهن مشتری ماندگار می شود و ناخودآگاه وفاداری به برند نیز افزایش می یابد. به طور کلی کارت وفاداری منجر به بازگشت مشتری به فروشگاه برای خرید مجدد و در نهایت افزایش سود کسب و کار خواهد شد. بنابراین وجود این کار در کسب و کار می تواند مفید واقع شود.
همان طور که بیان شد کارت وفاداری دارای انواع مختلف و کاربردهای گوناگون می باشد. همچنین وجود آن در هر کسب و کاری می تواند مفید واقع شود. اما کسب و کارها باید به اهمیت آن در کسب و کار خود دقت نمایند. چرا که بسیاری از فروشگاه ها باید حتما از کارت فیزیکی استفاده کنند و برخی باید از کارت های مجازی استفاده کنند. همچنین طراحی کارت بسیار اهمیت دارد و باید دقت کافی در طرح آن صورت بگیرد. علاوه بر این ممن است کارت وفادارسازی برای برخی از کسب و کارها تاثیر چندانی نداشته باشد و تنها هزینه ای صرف ایجاد آن پرداخت شود. بنابراین قبل از اقدام برای ایجاد کارت وفادارسازی مشتری برای کسب و کار خود حتما به نوع فروشگاه، محصولات یا خدمات و همچنین مشتریان باید توجه کرد.
در صورت نیاز برای مشاوه جهت وفادارسازی مشتریان خود می توانید با کارشناسان رکاما تماس حاصل فرمایید. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید مقاله ی کارت باشگاه مشتریان را نیز مطالعه نمایید.
بازدیدها: 71