کارت وفاداری

کارت وفاداری

کارت وفاداری چیست و چه قابلیت‌هایی دارد؟ همان‌طور که از اسم کارت وفاداری پیداست، کارتی برای وفادار ساختن مشتریان است. اما این کارت در انواع مختلف و به خاطر اهداف گوناگون طراحی می‌شود. در این مقاله قصد داریم در خصوص کارت وفاداری، انواع آن، اهداف و مزیت‌های آن توضیحات لازم را ارائه دهیم. بنابراین اگر قصد دارید برای وفادارسازی مشتریان خود اقدام به تهیه‌ی کارت نمایید، می‌توانید این مقاله را  تا انتها بخوانید و اطلاعات لازم را کسب نمایید. همچنین با مطالعه به مقاله باشگاه وفاداری می‌توانید اطلاعات مفید دیگری، در مورد وفادار سازی مشتری کسب کنید.

در این مقاله عناوین زیر تحت موضوع کارت وفاداری مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

کارت وفاداری چیست؟
معایب و مزایای کارت وفاداری. Loyalty card. کارت وفادارسازی. افزایش رضایت مشتریان. بهترین روش وفادارسازی.

کارت وفاداری چیست؟

کارت وفاداری به یک قطعه کارت مستطیلی شکل می‌گویند که کسب‌وکارها می‌توانند از طریق آن به مشتریان خود خدماتی را ارائه دهند. این کارت در طرح‌ها و شکل‌های مختلفی طراحی می‌شوند. معمولاً لوگو و برند کسب‌وکار بر روی کارت وفادارسازی قابل‌مشاهده است. وجود لوگو بر روی کارت تأثیر زیادی بر ماندگاری برند در ذهن مشتریان دارد که در ادامه به تشریح کامل چگونگی آن خواهیم پرداخت.

کارت‌های وفاداری با هدف وفادار ساختن مشتریان به کسب‌وکار ایجاد می‌شود که هر کسب‌وکاری متناسب با نوع فعالیت خود باید اقدام به طراحی کـارت نمایند. در این رابطه می‌توان از طراحان خبره در این زمینه کمک گرفت تا متناسب با نوع مشتریان و نوع کسب‌وکار بهترین طراحی را برای کارت‌های وفاداری انجام دهند.

انواع کارت وفادارسازی مشتری

کسب‌وکارها با توجه به گستردگی و مشتریانی که دارند می‌توانند از انواع  کارت‌های وفادار سازی مشتری استفاده کنند. یکی از انواع کارت‌ها به‌صورت الکتریکی می‌باشد که کسب‌وکارها می‌توانند با دادن این نوع کارت‌ها به مشتریان اطلاعات آن‌ها را در کارت ذخیره کنند. امتیازات مشتریان نیز در کارت ذخیره‌شده  مشتریان هنگام درخواست برای استفاده از امتیازات باید کارت خود را ارائه دهند. معمولاً جنس کارت‌های وفادار سازی مغناطیسی را از PVC تهیه می‌کنند تا هم انعطاف مناسبی داشته باشد و هم بتوان از مدارهای الکتریکی در آن‌ها استفاده کرد.

نوع دوم از کارت‌های وفاداری به‌صورت غیر الکترونیکی می‌باشد. در این نوع کارت‌های وفاداری نمی‌توان اطلاعات مشتریان را در کارت ذخیره کرد. بلکه تنها یک کدی بر روی آن درج می‌شود و مشتریان با ارائه‌ی کد درج‌شده روی کارت می‌توانند از خدمات باشگاه استفاده کنند. درواقع مشتریان بدون کارت و تنها با گفتن کد نیز می‌توانند از خدمات باشگاه استفاده کنند اما وجود یک کارت فیزیکی علاوه بر پرستیژ کاری دارای مزیت‌های دیگری می‌باشد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

انواع امتیازات با کارت وفاداری

هر کسب‌وکاری با داشتن کارت وفاداری می‌تواند امتیازات مختلفی را به مشتریان خود اعطا کند. در بسیاری از موارد صاحبان کسب‌وکارها امتیازات را به‌صورت دائمی و بدون تاریخ‌مصرف در نظر می‌گیرند. یعنی مشتری هرزمانی که امتیاز اخذ کند، می‌تواند در هرزمانی که بخواهد از امتیازات خود استفاده کند.

برخی از کسب‌وکارها امتیازات فصلی و اعتباری را برای مشتریان در نظر می‌گیرند. این دسته از کسب‌وکارها امتیازات را بر اساس تاریخ نیز ممکن است اعطا کنند. به‌طور مثال ممکن است در بازه زمانی مشخصی امتیازات بیشتری را برای اقدامات مشتریان در نظر بگیرند. ولی از طرفی ممکن است برای استفاده از امتیازات تاریخ مشخصی را تعیین کنند. این استراتژِی مختص تمامی کسب‌وکارها نیست و فروشگاه‌های به‌خصوصی باید از این نوع امتیازات استفاده کنند. اما یکی از مزایای این نوع امتیاز دادن و تعیین تاریخ اعتبار امتیاز، ترغیب بیشتر مشتریان برای استفاده از خدمات باشگاه مشتریان می‌باشد.

انواع امتیازات با کارت وفاداری
معایب و مزایای کارت وفاداری. افزایش رضایت مشتریان. Loyalty card. بهترین روش وفادارسازی. کارت وفادارسازی.

مزایای کارت وفادارسازی مشتری

همان‌طوری که از اسم این کارت مشخص است، هدف آن وفادارسازی مشتریان به سازمان و فروشگاه می‌باشد. علت اصلی این اتفاق به خاطر امکان ارائه‌ی خدمات به مشتریان است. اما این کارت علاوه بر وفادار سازی مشتری از طریق اعطا جوایز و کدهای تخفیف، مزایای دیگری نیز دارد. یکی از مزایای این کارت، آن است که مشتری با داشتن یک کارت از یک کسب‌وکاری احساس تعلق به مجموعه را دارد و خود را جزئی از فروشگاه می‌داند. بنابراین برای خرید مجدد محصولات خود به همان فروشگاه مراجعه می‌کند که این خود نوعی وفاداری می‌باشد.

یکی دیگر از مزیت‌های کارت وفاداری، مشاهده‌ی کارت توسط مشتریان در زمان‌های مختلف است. معمولاً مشتریان کارت‌های خود را در یک کیف کارت و یا کیف پول قرار می‌دهند و در هر زمان که کیف پول خود را باز کنند نگاهشان با کارت‌های خود می‌افتد. بنابراین یک تصویر دائمی و ماندگار از برند کسب‌وکار در ذهن مشتری ماندگار می‌شود و ناخودآگاه وفاداری به برند نیز افزایش می‌یابد. به‌طورکلی کارت وفاداری منجر به بازگشت مشتری به فروشگاه برای خرید مجدد و درنهایت افزایش سود کسب‌وکار خواهد شد. بنابراین وجود این کار در کسب‌وکار می‌تواند مفید واقع شود.

نکات استفاده از کارت وفاداری

همان‌طور که بیان شد کارت باشگاه مشتریان، دارای انواع مختلف با کاربردهای گوناگون می‌باشد. و وجود آن در هر کسب‌وکاری می‌تواند مفید واقع شود. اما کسب‌وکارها باید به نقش آن در کسب‌وکار خود دقت نمایند. چراکه بسیاری از فروشگاه‌ها باید حتماً از کارت فیزیکی استفاده کنند و برخی باید از کارت‌های مجازی استفاده کنند. همچنین طراحی کارت بسیار اهمیت دارد و باید دقت کافی در طرح آن صورت بگیرد. علاوه بر این ممکن است کارت وفادار سازی برای برخی از کسب‌وکارها تأثیر چندانی نداشته باشد و تنها هزینه‌ای اضافه برای آن پرداخت شود. بنابراین قبل از اقدام برای ایجاد کارت وفادارسازی مشتری برای کسب‌وکار خود حتماً به نوع فروشگاه، محصولات یا خدمات و همچنین مشتریان خود توجه کنید.

در صورت نیاز به مشاوه جهت وفادارسازی مشتریان خود می‌توانید با کارشناسان رکاما تماس حاصل فرمایید. همچنین، جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله‌ی کارت باشگاه مشتریان را نیز مطالعه نمایید.

بازدیدها: 207

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا