در چند سال اخیر تمایل افراد برای تامین اقلام و کالاهای مورد نیاز خود از فروشگاه های زنجیره ای افزایش پیدا کرده است. دلیل این امر وجود تنوع بالا و همچنین وجود انواع کالا ها در این فروشگاه ها می باشد. تعداد فروشگاه های زنجیره ای نیز در حال افزایش می باشد. به همین منظور رقابت بین فروشگاه های زنجیره ای افزایش یافته است. مدیران فروشگاه های زنجیره ای از راه ها و ابزار های مختلفی برای رقابت در بازار استفاده می کنند. کاربردی ترین روش برای جذب مشتری در فروشگاه های زنجیره ای باشگاه مشتریان می باشد. بنابراین مشتریان با عضویت در باشگاه مشتریان فروشگاه زنجیره ای تمایل بیشتری برای خرید از فروشگاه پیدا خواهند کرد.
در این مقاله قصد داریم در خصوص اهمیت پیاده سازی باشگاه مشتریان فروشگاه های زنجیره ای و قابلیت های باشگاه مشتریان رکاما توضیحات لازم را ارائه دهیم. بدین منظور عناوین زیر مورد بررسی قرار خواهند گرفت.
- اهمیت وجود باشگاه مشتریان در فروشگاه زنجیره ای
- امکانات باشگاه رکاما برای مشتری های فروشگاه ها
- مزیت مهم پیاده سازی باشگاه مشتریان در فروشگاه های زنجیره ای
- پیاده سازی بهترین باشگاه مشتریان در فروشگاه ها
اهمیت وجود باشگاه مشتریان در فروشگاه زنجیره ای
با گسترش روز افزون فروشگاه های زنجیره ای، رقابت بین آن ها افزایش یافته است. بنابراین هر فروشگاهی با ارائه ی خدماتی خاص به مشتریان خود سعی در جذب مشتری بیشتر دارد. یکی از کارهای خاص و مشتری پسند که می توان انجام داد، پیاده سازی باشگاه مشتریان می باشد. هر فروشگاهی متناسب با سلیقه ی خود می تواند امتیازاتی را برای مشتریان در نظر بگیرد. بنابراین فروشگاه های زنجیره ای هرکدام می توانند با راه اندازی باشگاه مشتریان به رقابت بپردازند.
از آنجایی که خدمات باشگاه مشتریان معمولا بر پایه ی تخفیف می باشد، بنابراین مشتریان برای خرید به فروشگاهی مراجعه خواهند کرد که بتوانند مبلغ کمتری بپردازند. مشتریان هنگامی که احساس کنند با خرید از یک فروشگاه زنجیره ای خدمات مناسبی دریافت خواهند کرد، احساس رضایت بیشتری به آن ها دست خواهد داد. از آنجایی که مشتریان با خرید هرچه بیشتر محصولات می توانند امتیاز بیشتری بگیرند، بنابراین تمایل آن ها برای خرید بیشتر افزایش خواهد یافت. در نتیجه میزان فروش فروشگاه های زنجیره ای با کمک باشگاه وفاداری رکاما افزایش پیدا می کند.
امکانات باشگاه رکاما برای مشتریان فروشگاه های زنجیره ای
اهمیت وجود باشگاه مشتریان برای فروشگاه های زنجیره ای بیان شد. اما چه امکاناتی باعث می شود تا باشگاه در فروشگاه های زنجیره ای اهمیت پیدا کند؟ در ادامه به قابلیت ها و امکاناتی که باشگاه در اختیار مشتریان قرار می دهد و باعث افزایش رضایت آن ها می شود خواهیم پرداخت. بنابراین مدیران فروشگاه های نوع زنجیره ای می توانند با بکارگیری صحیح از این امکانات و استفاده از ایده های خلاقانه در باشگاه مشتریان ، رضایت مشتری های خود را افزایش دهند. این امکانات شگفت انگیز به شرح زیر می باشد.
1 ) امتیازدهی به مشتریان
مهم ترین دلیل پیاده سازی باشگاه مشتریان در فروشگاه های زنجیره ای، ارائه ی خدمات به مشتریان می باشد. اما مشتریان برای دریافت خدمات باید از امتیاز هایی استفاده کنند. بنابراین تعیین امتیاز های مناسب یکی از مهم ترین کار های هر فروشگاه زنجیره ای می باشد که باید انجام دهد. مهم ترین روشی که می توان برای آن امتیاز در نظر گرفت، خرید محصول توسط مشتریان می باشد. بنابراین باید با بررسی های کارشناسی شده نسبت به تعیین امتیاز در ازای میزان خرید مشتریان، امتیاز خرید محصول را تعیین کرد.
علاوه بر امتیازدهی به مشتریان در ازای خرید محصول، می توان راه های دیگری را نیز برای امتیازدهی به مشتریان در نظر گرفت. راه هایی که منجر به سودآوری و ارزش آفرینی برای فروشگاه باشد. برای درک بهتر این موضوع و اطلاع از سایر راه ها می توانید مقاله ی راه های امتیازدهی در باشگاه مشتریان رکاما را مطالعه نمایید.
2 ) ایجاد خدمات متنوع در باشگاه
یکی از قابلیت های باشگاه مشتریان رکاما، ایجاد راه های مختلف برای خرج امتیاز می باشد. یعنی مشتریان با امتیازی که دارند بتوانند از خدمات مختلفی بهره مند شوند. در این صورت تمایل مشتریان برای دریافت امتیاز بیشتر افزایش می یابد. اما خدمات متنوعی که در باشگاه مشتریان فروشگاه زنجیره ای تعیین می شوند، باید متناسب با نیاز مشتریان و سلیقه ی آن ها باشد. در این صورت انگیزه ی بیشتری برای دریافت امتیاز پیدا خواهند کرد. همچنین برای خدمات دهی به مشتریان می توان مشتریان را دسته بندی کرد. با دسته بندی مشتریان متناسب با امتیازی که دریافت کرده اند، خدمات مختلفی را می توان به آن ها ارائه کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص به مقاله ی گروه بندی مشتریان در باشگاه مشتریان مراجعه نمایید.
مزیت مهم پیاده سازی باشگاه در فروشگاه های زنجیره ای
با پیاده سازی باشگاه مشتریان در هر سازمان و یا فروشگاهی می توان مشتریان وفاداری را پیدا کرد. چرا که افراد برای استفاده از خدمات باشگاه از سازمانی خریداری می کنند که باشگاه مشتریان داشته باشد. بدین صورت مشتریان همواره برای خرید محصولات و یا خدمات خود تنها به همان سازمان و یا فروشگاه مراجعه می کنند. بدین صورت اجرای باشگاه مشتریان یکی از راه های داشتن مشتری وفادار می باشد.
داشتن مشتریان وفادار باعث می شود تا هزینه های فروش محصولات کاهش یابد. چرا که هر فروشگاه زنجیره ای برای افزایش فروش خود باید تبلیغاتی را انجام دهد. همچنین هزینه های اعتماد سازی برای مشتریان جدید بیشتر خواهد بود. اما مشتریان وفادار به میزان مشتریان جدید نیاز به تبلیغات و اعتماد سازی نخواهند داشت. بنابراین با اجرای باشگاه مشتریان در فروشگاه زنجیره ای هزینه های فروش محصولات کاهش می یابد. کاهش هزینه ها به معنی افزایش سود می باشد.
پیاده سازی بهترین باشگاه مشتریان در فروشگاه های زنجیره ای
برای آنکه بتوان باشگاه مشتریان را با بیشتری تاثیر ممکن در فروشگاه های زنجیره ای پیاده سازی کرد، باید برنامه ریزی و هدف از اجرای باشگاه مشخص باشد. علاوه بر این باید به نکات دیگری مثل انتخاب نوع جوایز، چگونگی طراحی باشگاه مشتریان، محیط کاربری آسان توجه کرد. برای اطلاع از سایر نکات و شرح هر کدام به مقاله ی نکات راه اندازی باشگاه مشتریان مراجعه نمایید. همچنین برای پیاده سازی باشگاه متناسب با فروشگاه زنجیره ای خود می توانید به صورت رایگان از مشاوره ی کارشناسان رکاما بهره مند شوید. کارشناسان رکاما شما را برای راه اندازی بهترین باشگاه و خدماتی که می توان ارائه داد، راهنمایی خواهند کرد.
بازدیدها: 213