بسیاری از سازمان ها و فروشگاه ها برای پیاده سازی باشگاه مشتریان در کسب و کار خود دچار سردرگمی می شوند. چرا که نمی دانند مراحل پیاده سازی باشگاه مشتریان چیست و باید دقیقا چه اقداماتی انجام دهند. البته پیاده سازی باشگاه کار سختی نیست ولی افرادی که قصد دارند یک باشگاه مشتریان با اثر بخشی بالا پیاده سازی کنند باید یکسری مراحل را طی کنند. یکی از دلایل اصلی سردرگمی افراد نیز همین موضوع است که افراد قصد دارند بهترین باشگاه مشتریان را در سازمان خود پیاده سازی کنند ولی نمی دانند از کجا و چگونه باید شروع کنند.
برای رفع این ابهامات و سردرگمی ها قصد داریم در این مقاله به مراحل پیاده سازی باشگاه مشتریان بپردازیم. بدین منظور عناوین زیر در این مقاله مورد بررسی قرار خواهند گرفت.
- اهمیت انجام صحیح مراحل پیاده سازی باشگاه مشتریان
- مشاوره
- بررسی سازمان
- خلاقیت در طراحی باشگاه
- بررسی رقبا
- عدم مقایسه
- انتخاب محصولات و خدمات مناسب در باشگاه برای مشتریان
اهمیت انجام صحیح مراحل پیاده سازی باشگاه وفاداری
اگر یک سازمان بخواهد یک باشگاه مشتریان بهینه که بیشترین تاثیر را در جذب مشتری و حفظ آن ها داشته باشد، باید مراحل پیاده سازی را به صورت صحیح و کامل انجام دهد. در غیر این صورت باشگاه مشتریان کارایی لازم را نداشته و تنها هزینه ای برای راه اندازی آن پرداخت شده است. علاوه بر این با انجام صحیح مراحل پیاده سازی، می توان تبلیغات بهتری را با آگاهی از نقاط قوت باشگاه انجام داد. چرا که اگر سازمانی مراحل لازم را طی کند، ویژگی های منحصر به فردی را می تواند پیدا کند که بیان آن ها در تبلیغات بسیار موثر می باشد.
مشاوره برای پیاده سازی باشگاه مشتریان
اولین گام برای آنکه بتوان یک باشگاه مشتریان عالی پیاده سازی کرد، مشاوره است. مشاوره با افراد با تجربه همواره کمک زیادی به سازمان ها کرده است. بنابراین در خصوص پیاده سازی باشگاه وفاداری نیز لازم است تا افراد با کارشناسان خبره در این زمینه مشورت نمایند. افراد با تجربه در این زمینه به مدیران کمک می کنند که در قبال هزینه ای که سازمان ها می کنند، بهترین نتیجه حاصل شود.
برای دریافت مشاوره ی رایگان از کارشناسان باشگاه مشتریان رکاما می توانید تماس حاصل فرمایید. کارشناسان رکاما با تجربه ی پیاده سازی باشگاه مشتریان در انواع مختلف سازمان ها، شما را برای اجرای بهترین باشگاه وفاداری راهنمایی خواهند کرد. با دریافت مشاوره می توانید بهترین نوع باشگاه را در سازمان خود پیاده سازی کنید و از نتایج آن شگفت زده شوید.
مشاوره در خصوص راه اندازی باشگاه مشتریان با بررسی سازمان ها و نوع محصولات و یا خدمات صورت می گیرد. علاوه بر این میزان گستردگی سازمان بررسی می شود و مشاوره برای راه اندازی یک باشگاه یا چند باشگاهه برای یک سازمان داده می شود. به طور کلی دریافت مشاوره نه تنها برای شروع پیاده سازی باشگاه مناسب است، بلکه در هر مزحله از اجرای باشگاه نیز می توان از راهنمایی های کارشناسان رکاما استفاده کرد تا بهترین نتیجه ها حاصل شود.
بررسی سازمان
مرحله ی دوم پیاده سازی باشگاه مشتریان، بررسی دقیق سازمان و یا فروشگاه می باشد. یعنی مدیران سازمان ها باید وسعت سازمان خود را با میزان مشتریان خود بررسی کنند تا بتوانند بهترین نوع باشگاه را انتخاب کنند. بررسی میزان مصرفی بودن کالا ها و یا خدمات نیز باید به صورت دقیق تعیین شود. این کار برای اجرای باشگاه وفاداری کمک زیادی به انتخاب نوع باشگاه مشتریان که باز باشد یا بسته می کند. برای کسب اطلاعات دقیق تر و درک بهتر از این موضوع، مقاله ی انواع باشگاه مشتریان را مطالعه نمایید.
خلاقیت در طراحی باشگاه
مرحله ی بعدی از پیاده سازی باشگاه وفاداری یا همان باشگاه مشتریان، تعیین نوع طراحی باشگاه می باشد. برای این کار استفاده از خلاقیت توصیه می شود. چرا که هرچقدر طراحی باشگاه زیباتر باشد، تمایل افراد برای استفاده از باشگاه بیشتر خواهد شد. البته طراحی باشگاه در عین حال که باید زیبا باشد، نباید پیچیده باشد. چرا که اعضای باشگاه مشتریان باید بتوانند به راحتی از مزایای باشگاه استفاده کنند. همچنین کاربران برای مشاهده ی سایر قسمت های باشگاه نباید دچار سردرگمی شوند.
برای اطلاع از چگونگی خلاقیت در باشگاه، بر روی ایده های خلاقانه در باشگاه مشتریان کلیک کنید. ایجاد خلاقیت در باشگاه خود را نیز می توانید به تیم مجموعه ی رکاما بسپارید. طراحان رکاما مطابق با سلیقه ی شما و خلاقیت خود طراحی خواهند کرد. برای استفاده از این خدمات نیز می توانید با مشاورین رکاما تماس حاصل فرمایید.
بررسی رقبا
بررسی باشگاه مشتریان رقیبان یکی از کارهایی می باشد که می توان از آن ایده گرفت. البته نباید دقیقا مثل رقیبان رفتار کرد. چرا که ممکن است رقیب سازمان مشکلاتی را در باشگاه مشتریان خود داشته باشد. بنابراین با تقلید کام از رقیب، مشکلات او در سازمان ما هم ایجاد می شود. بنابراین فقط برای بررسی امکانات و چگونگی خدمات دهی آن می توان به بررسی رقبا پرداخت. اما اگر مراحل پیاده سازی باشگاه مشتریان تا به اینجا به درستی پیش رفته باشد، نیازی به بررسی رقبا نمی باشد. این کار برای افرادی مناسب است که بدون مشاوره و انجام صحیح سایر مراحل پیاده سازی اقدام به اجرای باشگاه مشتریان نموده اند.
عدم مقایسه
یکی از کارهای اشتباه بین مدیران برای پیاده سازی و اجرای باشگاه مشتریان، مقایسه ی باشگاه مشتریان خود با سایر باشگاه ها می باشد. چرا که هر سازمان با توجه به نوع سازمان خود و محصولاتی که دارد اقدام به پیاده سازی باشگاه مشتریان کرده است. بنابراین مقایسه ی باشگاه مشتریان خود با سایر سازمان هایی که محصولات و یا خدمات دیگری عرضه می کنند کار اشتباهی است و مدیران را به بی راهه می کشاند. حتی اگر یک سازمان دیگری بیشترین نتیجه را از باشگاه مشتریان خود گرفته باشد، دلیل خوبی برای مقایسه ی باشگاه خود با آن سازمان نیست. چرا که ممکن است با پیاده سازی باشگاه به همان طریقی که سازمان دیگر اجرا کرده است، نه تنها نتیجه ی مطلوبی حاصل شود بلکه ضرر زیادی هم ممکن است به سازمان وارد شود.
انتخاب محصولات و خدمات مناسب در باشگاه برای مشتریان
آخرین مرحله ی مهم از پیاده سازی باشگاه مشتریان، تعیین محصولات و خدمات مناسب با شخصیت افراد در باشگاه مشتریان می باشد. چرا که اگر جوایز و خدمات مناسبی در باشگاه وجود نداشته باشد، تمایل افراد برای عضویت در باشگاه کاهش پیدا می کند. بنابراین پیاده سازی باشگاه بدون انتخاب خدمات مناسب، بازدهی مناسبی نخواهد داشت. برای اطلاع از جوایز و خدماتی که می توان در باشگاه مشتریان ارائه کرد، به مقاله ی انواع خدمات در باشگاه مشتریان مراجعه نمایید.
با اجرای مراحل گفته شده به طور صحیح می توان بهترین باشگاه را پیاده سازی کرد. افزدون امکانات بیشتر و منحصر به فرد باعث می شود تا باشگاه مشتریان بازدهی بیشتری نیز پیدا کند. راه های مختلفی برای افزایش کارایی و اثر بخشی باشگاه مشتریان وجود دارد که برای اطلاع از آن ها می توانید مقاله ی بهترین باشگاه مشتریان ایران را مطالعه نمایید.
بازدیدها: 61