در هر سازمانی وفادارسازی مشتریان از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. چرا که اگر یک سازمانی بتواند مشتریان وفاداری داشته باشد، هزینه ی کمتری را برای تبلیغات می پردازد. علاوه بر این هزینه های اعتماد سازی برای مشتریان جدید، بیشتر از هرینه های فروش مجدد به مشتریان قدیمی می باشد. بنابراین مدیران سازمان ها همواره در جهت افزایش وفاداری مشتریان خود تلاش می کنند. استراتژی های وفادار سازی مشتری نیز بسیار اهمیت دارد. چرا که با یک استراتژی مناسب می تواند وفاداری مشتریان را به بیشترین میزان خود رساند. با یک استراتژی مناسب علاوه بر وفادار سازی مشتریان، می توان مشتریان هواداری را به خود جذب کرد. یک ابزار بسیار کاربردی در خصوص وفادار سازی مشتری، نرم افزار باشگاه مشتریان می باشد.
در این مقاله قصد داریم در خصوص موضوع استراتژی وفادار سازی مشتریان و نکات لازم برای افزایش وفاداری مشتری توضیحات لازم را ارائه دهیم. همچنین قابلیت های باشگاه مشتریان برای افزایش وفاداری مشتریان بیان می شود. بدین منظور عناوین زیر مورد بررسی قرار خواهند گرفت. بنابراین با مطالعه ی کامل این مقاله در مدت زمان کمی می توان به راه های افزایش وفاداری مشتریان دست پیدا کرد.
- اهمیت وفادارسازی مشتریان
- استراتژی وفادار سازی مشتری چیست؟
- استراتژی افزایش وفاداری با باشگاه مشتریان
- ارائه ی خدمات به مشتریان
- ایجاد حس تعلق به مجموعه
- دریافت راه های ارتباطی با مشتریان
- دریافت نظرات مشتریان
اهمیت وفادارسازی مشتریان
هر سازمان و فروشگاهی محصولات به خصوصی دارد. هر محصولی نیز دارای یک دوره مصرف می باشد. بنابراین هر فروشگاهی باتوجه به محصولات و یا خدماتی که دارد، باید برای جذب مشتری جدید و یا حفظ مشتریان قدیمی تلاش کند. هرچه میزان مصرفی بودن محصولات بیشتر باشد، وفادار سازی مشتریان اهمیت بیشتری پیدا می کند. البته این نکته بدین معنا نمی باشد که در فروشگاه هایی با محصولات غیر مصرفی، وفادارسازی مشتریان اهمیت نداشته باشد. چرا که مشتریان وفادار به سازمان، قطعا مشتریانی را به سازمان و فروشگاه معرفی خواهند کرد.
هزینه های فروش محصولات به مشتریان جدید، از هزینه های فروش کالا و خدمات به مشتریان قدیمی بسیار بیشتر است. بنابراین وفاداری مشتریان هزینه های فروش محصولات را کاهش می دهد. بنابراین لازم است تا از ابزار های کاربردی و روش های مناسب بهره گرفت تا بتوان وفاداری مشتریان را افزایش داد. یکی از ابزار های فوق العاده کاربردی در این زمینه، باشگاه مشتریان می باشد. بنابراین با باشگاه مشتریان رکاما می توان سود فروشگاه را در حد چشمگیری افزایش می یابد.
استراتژی وفادار سازی مشتری چیست؟
برای آنکه بتوان بالاترین میزان وفاداری مشتریان را ایجاد کرد، باید یک استراتژی مناسب تعیین کرد. اما استراژی چیست و چگونه باید آن را ایجاد کرد؟ پاسخ این سوال در توضیحات این مقاله به طور کامل داده شده است. به طور کلی استراتژی وفادارسازی مشتری به یک برنامه ای می گویند که در آن فرآیند ها و روند افزایش وفاداری مشتریان وجود دارد. فرآیند هایی که تعیین می کند چه اقداماتی در قبال مشتریان باید صورت بگیرد. اقداماتی که از ابتدای ورود مشتری با فروشگاه تا هنگام خرید و خدمات پس از خرید نیز وجود دارد.
در باشگاه مشتریان رکاما می توان تمامی اقدامات مربوط به استراتژی های وفادار سازی مشتریان را پیاده سازی کرد. برای بهره مندی از قابلیت های باشگاه مشتریان برای افزایش وفاداری لازم است تا استراتژی وفادار سازی به صورت دقیق و همراه با جزئیات تعیین شده باشد. در این صورت بهره وری باشگاه مشتریان به بالاترین میزان خود خواهد رسید.
استراتژی افزایش وفاداری با باشگاه مشتریان
همان طور که بیان شد، باشگاه مشتریان ابزاری مناسب برای پیاده سازی استراتژی وفادارسازی مشتریان در فروشگاه ها و سازمان ها می باشد. نرم افزار باشگاه مشتریان حتی قابلیت هایی در خصوص جذب مشتری جدید نیز دارد. بنابراین می توان استراتژی های جذب مشتری را در کنار استراتژی افزایش وفاداری مشتریان اجرا کرد. مهم ترین اصل در خصوص وفاداری مشتریان، ایجاد حس ارزشمند بودن در مشتریان است. در ادامه برخی از استراتژی های ایجاد حس ارزشمند بودن مشتریان را شرح خواهیم داد. تمامی روش ها با استفاده از نرم افزار باشگاه مشتریان به راحتی قابل اجرا می باشد.
ارائه ی خدمات به مشتریان
یکی از روش های ارزش دادن به مشتریان، ارائه ی خدمات و جوایزی می باشد که مشتری برای برای دریافت آن ها تمایل داشته باشد. در باشگاه مشتریان رکاما می توان جوایز و هدایای مختلفی را قرار داد و با استفاده از آن ها رضایت مشتریان را افزایش داد. البته شرط اعطای خدمات و جوایز اخذ امتیاز توسط مشتریان می باشد. بنابراین مشتریان برای دریافت خدمات باشگاه اقدام به کسب امتیاز خواهند کرد. در این صورت علاوه بر انتقال ارزش به مشتریان، ارزش هایی نیز به سازمان منتقل خواهد شد.
در خصوص ارائه ی خدمات به مشتریان باید نوع جوایز و تنوع آن ها نیز در نظر گرفته شود. سلیقه ی مشتریان و شخصیت آن ها نیز در استراتژی تعیین جوایز بسیار اهمیت دارد. برای آگاهی از خدمات متنوعی که می توان در باشگاه ایجاد کرد، به مقاله ی انواع خدمات در باشگاه مشتریان مراجعه نمایید. همچنین می توانید از انواع راه های اخذ امتیاز توسط مشتریان آگاه شوید. برای دریافت مشاوره نیز می توانید با کارشناسان رکاما در تماس باشید.
ایجاد حس تعلق به مجموعه
یکی دیگر از راه های ارزش گذاری به مشتری در خصوص ایجاد استراتژی افزایش وفاداری مشتری ها، ایجاد حس تعلق مشتریان به مجموعه می باشد. بدین صورت که مشتری خود را جزئی از سازمان بداند و ارزش های سازمان برای مشتری نیز ارزشمند شود. در این صورت احساس ارزشمندی به مشتری منتقل می شود و وفاداری او نیز افزایش پیدا می کند.
یکی از راه هایی که می توان با باشگاه مشتریان حس تعلق مشتری را افزایش داد، ایجاد زمان سنجی برای ورود مشتریان است. بدین صورت که می توان دوره ای را برای ورود مجدد مشتریان ایجاد کرد تا بتوانند امتیازی را کسب کنند. به طور مثال می توان در ازای ورود مشتریان به باشگاه در هر ده روز، امتیازی را به آن ها اعطا کرد. مشتری پس از گذشت مدتی برای ورود به باشگاه تمایل بیشتری پیدا می کند و بدین گونه احساس تعلق به مجموعه پیدا می کند.
دریافت راه های ارتباطی با مشتریان
در بسیاری از فرآیند های استراتژِی وفادار سازی، ارتباط با مشتریان اهمیت زیادی دارد. به طور مثال برای تبلیغات باید از طریق راه های ارتباطی با مشتریان تبلیغات را انجام داد. و یا برای دریافت نظرات مشتریان که در ادامه به آن خواهیم پرداخت، باید از طریق راه های ارتباط نظرات را دریافت کرد. بنابراین دریافت و جمع آوری اطلاعات تماس مشتریان اهمیت زیادی دارد. باشگاه مشتریان این قابلیت را دارد که تمامی اطلاعات مشتریان را جمع آوری می کند و حتی می توان آن ها را دسته کرد.
دسترسی به اطلاعات تماس مشتریان در هر زمانی که نیاز باشد به راحتی امکان پذیر است. بنابراین برای اجرای استراتژی های وفاداری مشتریان می توان در کمترین زمان ممکن به اطلاعات تماس مشتریان دست پیدا کرد. علاوه بر شماره تماس مشتریان می توان ایمیل، شماره فکس و هر روش دیگری که برای ارتباط با مشتری نیاز است را ثبت کرد.
دریافت نظرات مشتریان
برای تکمیل استراتژی وفادار سازی مشتری های سازمان، می توان از نظرات و پیشنهادات مشتریان استفاده کرد. همچنین پس از اجرای استراتژی می توان تاثیر آن را با بررسی نظرات مشتریان بررسی کرد. با استفاده از باشگاه مشتریان رکاما می توان فرم های نظر سنجی را ایجاد کرد. چرا که باشگاه رکاما امکان ایجاد فرم های دلخواه را دارد و به راحتی می توان هر فرمی را طراحی مورد نظر ایجاد کرد.
با استفاده از نظرات مشتریان نیز می توان از رضایت آن ها آگاه شد. برای درک بهتر این موضوع می توانید به مقاله ی مدیریت رضایتمندی مشتریان با نرم افزار CRM رکاما مراجعه نمایید. بررسی دقیق نظرات مشتریان و مدیریت رضایت مندی مشتریان نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که هرچقدر رضایت مشتریان بیشتر باشد، میزان وفاداری آن ها نیز افزایش پیدا می کند. بنابراین نباید از فرم های نظرسنجی و نظراتی که در باشگاه ثبت می شود، غافل شد.
جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص راه اندازی باشگاه مشتریان می توانید با کارشناسان رکاما در تماس باشید. کارشناسان رکاما با تجربه ی پیاده سازی انواع باشگاه مشتریان در سازمان ها و فروشگاه های مختلف، شما را برای پیاده سازی بهترین باشگاه راهنمایی خواهند کرد.
بازدیدها: 471