اهداف باشگاه مشتریان تقریباً برای تمام کسبوکارها مشابه هم است. شاید در چند سال گذشته، هدف از راه اندازی باشگاه مشتریان فقط به شهرت رسیدن یک برند بود. اما در حال حاضر آگاهی و تحلیل نیازهای مشتریان از اهداف باشگاه مشتریان شده است. چراکه باشگاه مشتریان جایی است که اطلاعات گروههای مختلفی از مشتریان بهمنظور ارائه خدمات و کالاهای بهتر ثبت میشود. پس اولین اقدام قبل از ایجاد باشگاه مشتریان، تعیین اهداف باشگاه مشتریان میباشد. تا بتوان بعد از تشکیل باشگاه وفاداری، در راستای عملی شدن اهداف تشکیل باشگاه مشتریان گام برداشت. تعیین درست اهداف راهاندازی مشتریان و تلاش در اجرایی کردن آن سبب موفقیت در توسعه کسبوکارمیشود.
مهمترین هدف باشگاه مشتریان، ایجاد یک ارتباط مفید و مستمر با مشتریان و تأمین بهموقع نیازهای آنهاست. از دیگر اهداف راه اندازی باشگاه مشتریان، میتوان به خرید مکرر مشتریان و جلب رضایت آنها اشاره کرد.
در ادامهی این مقاله قصد داریم تا با اهداف باشگاه مشتریان آشنا شویم. به هرکدام از اهداف باشگاه مشتریان نیز بهطور مختصر میپردازیم. بنابراین عناوین زیر موردبررسی قرار خواهند گرفت. پس در ادامه همراه ما باشید.
- هدف باشگاه مشتریان برای به دست آوردن مشتریان جدید
- هدف باشگاه مشتریان برای وفادارسازی مشتریان
- هدف باشگاه مشتریان برای گسترش کسب و کار
- هدف باشگاه مشتریان برای آگاهی از نظر مشتریان
- هدف باشگاه مشتریان برای تحلیل رفتار مشتریان
- هدف باشگاه مشتریان برای کاهش هزینه ها
- باشگاه مشتریان با هدف دسترسی همه جانبه به اطلاعات
- راه اندازی باشگاه مشتریان با هدف رقابت با سایر برندها
هدف باشگاه مشتریان برای به دست آوردن مشتریان جدید
یکی از اهداف باشگاه مشتریان در بیشتر کسبوکارها بر مبنای جذب مشتریان جدید است. جذب مشتریهای جدید میتواند از طریق مشتریان قدیمی صورت گیرد. زمانی که مشتریان قبلی از کالاها و خدمات ارائهشده راضی باشند، افراد دیگر را نیز به استفاده از آنها تشویق خواهند کرد. درواقع همان بازاریابی دهانبهدهان عملی شده است. برای عملی کردن یکی از اهداف تشکیل باشگاه مشتریان که جذب مشتریان جدید است، میتوان مشتریان قبلی را به دعوت از اعضای جدید تشویق کرد. برای این کار باید از سیستمهای پورسانت برای مشتریان قبلی به ازای معرفی افراد جدید در باشگاه مشتریان استفاده کرد.
برای جذب مشتریان جدید، شرکت در رویدادها و همایشها و کنگرههای مرتبط با کسبوکار برای جذب مشتریان هدف لازم است. در ضمن شرکت در این رویدادها، ارائه کارتهای هدیه به مشتریان اهمیت بسیاری دارد. مشتریان بروشور و کارت ویزیت را نهایتاً چند روز در خانه خود نگه میدارند. اما کارت هدیهای که در آن مبلغی بهعنوان اعتبار اولیه شارژ شده است را تا زمان خرید و مراجعه به باشگاه مشتریان نزد خود حفظ میکنند. پس با این دو سازوکار میتوان به یکی از اهداف باشگاه مشتریان دستیافت و با سایر کسبوکارها و مشتریان هدف ارتباط برقرار کرد.
هدف سامانه مشتریان برای وفادارسازی مشتریان
باارزشترین هدف تشکیل باشگاه مشتریان، جلب رضایت، اعتماد و وفاداری مشتریان میباشد. بیشتر برنامهها و سازماندهیهای باشگاه مشتریان که نام دیگر آن باشگاه وفاداری است، به همین منظور طراحیشده است. ازجمله این موارد میتوان به گروهبندی مشتریان، سطحبندی مشتریان و اختصاصی کردن ارائه کالا و خدمات به هر نوع گروه اشاره کرد.
استفاده از سیستمهای تخفیفی، دادن پاداش، برگزاری مسابقات و جشنوارههای گوناگون و قرعهکشی از دیگر راههای جلب اعتماد مشتریان است. این برنامهها به مشتریان نشان میدهد که برای صاحبان باشگاه اهمیت بسیار دارند. درنهایت تمام این طرحها و سازوکارها سبب دستیابی به یکی از اهداف ایجاد باشگاه مشتریان و افزایش وفاداری مشتریان به یک برند کسبوکار میشود. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص میتوانید مقالهی باشگاه وفاداری را مطالعه نمایید و یا با کارشناسان رکاما تماس حاصل فرمایید.
هدف از باشگاه مشتریان برای گسترش کسب و کار
از اهداف ایجاد باشگاه وفاداری، رونق بیشتر کسبوکارها و عرضه بهتر محصولات آنهاست. امروزه، دائما برندهای مختلف سعی دارند، محصول یا خدمت جدیدی را به کالاهای خود اضافه کنند یا حتی محصولات قبلی خود را گسترش دهند. ایجاد باشگاه مشتریان، فرصت مناسبی است که هر کسبوکار بتواند با مشتریان خود بهطور مستمر در تعامل باشد.
تعامل مستمر و نزدیک با مشتریان معرفی و عرضهی کالاها و خدمات جدید را برای مشتریان امکانپذیر میکند که از اهداف پیادهسازی باشگاه مشتریان است. از طرفی کسب اطلاعات از مشتریان و تحلیل آنها از طریق فرمهای نظرسنجی به صاحبان یک کسبوکار این فرصت را میدهد که برای ارائه کالاها و خدمات جدید ایده پردازی کنند. ایدههایی که به رفع نیازهای مشتریان و افزایش رضایت آنها از محصولات کمک کند. درواقع این مسئله خلاقیت در تولید را افزایش داده و مشتریان را به خرید بیشتر ترغیب میکند. بدین ترتیب یکی دیگر از اهداف تشکیل باشگاه مشتریان و عرضه محصولات متنوع محقق خواهد شد. در صورت داشتن سؤال و یا ابهام میتوانید با مجموعه رکاما تماس گرفته و از راهنماییهای رایگان کارشناسان بهرهمند شوید.
هدف از باشگاه مشتریان برای آگاهی از نظر مشتریان
هدف از تشکیل باشگاه مشتریان ارتباط نزدیک با مشتریان و آگاهی از نیازها، انتظارات و نظرات آنهاست. به کمک سیستمهای مختلف نظرسنجی میتوان از نیازهای مشتریان به محصولات و خدمات جدید آگاه شد. همچنین با این کار میزان رضایت مشتریان نسبت به خدمات قبلی باشگاه مشخص میشود. درنتیجه امکان اصلاح نواقص کالاهای قبلی و بهبود آنها فراهم میشود. در این زمینه استفاده از سیستمهای مختلف نظرسنجی کمک بزرگی محسوب میشود. از طرفی ارائه سیستم نظرسنجی نشاندهنده اهمیت مشتریان برای یک برند است. درنتیجه همزمان یکی دیگر از اهداف تشکیل باشگاه مشتریان که جلب اعتماد و وفاداری مشتریان بود، تحقق مییابد. البته میتوان از میزان فروش محصولات هم میزان رضایت مشتریان از آنها را دریافت.
اما برای بررسی دقیقتر بهترین راهکار، نظرسنجی است. نظرسنجی میتواند بهصورت تماس تلفنی یا ایجاد فرم نظرسنجی در وبسایت باشگاه مشتریان صورت گیرد. البته تماس تلفنی با مشتری و شنیدن نظرات او بهصورت مستقیم مفیدتر است. مطالعهی مقالهی انواع خدمات در باشگاه مشتریان برای اطلاع از ویژگیهای این سامانه توصیه میشود
هدف از باشگاه مشتریان برای تحلیل رفتار مشتریان
نرمافزار باشگاه مشتریان باید هوشمند باشد تا بتواند خرید مشتری را آنالیز کند. نرمافزار باشگاه مشتریان باید بهگونهای برنامهنویسی شده باشد که پاسخگوی اهداف باشگاه مشتریان باشند. درواقع نرمافزار مورداستفاده باید بهقدری حرفهای باشد که تحلیلی از رفتار مشتریان را در قالب گزارشات ارائه دهد. حتی در بعضی موارد بهصورت خودکار محصولات و خدمات نهایی را برای بعضی از مشتریان پیشنهاد دهد.
یکی از اهداف باشگاه مشتریان، گروهبندی و حتی سطحبندی مشتریان و ارائه خدمات متناسب با هر دسته است. این کار از طریق یک نرمافزار مناسب که رفتار، خرید و موقعیت مشتریان را آنالیز کند، امکانپذیر خواهد بود. در این خصوص برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقالهی مدیریت رفتار مشتری را نیز مطالعه نمایید.
هدف از باشگاه مشتریان برای کاهش هزینه ها
خرید، راهاندازی و مدیریت باشگاه مشتریان تنها یک هزینه اضافه نیست. بلکه یکی از اهداف راهاندازی باشگاه وفاداری سرمایهگذاری سودآور در طی زمان است. داشتن مشتریان وفادار که بهصورت مستمر از باشگاه خرید کنند، هزینه کمتری در مقایسه با جذب مشتریان جدید دارد.
بخش عمدهای از تبلیغات برند هدف توسط مشتریان راضی از آن برند انجام میشود. مشتریان میتوانند با بازاریابی دهانبهدهان خود به جلب مشتریان جدید و افزایش فروش کمک کنند.
از دیگر اهداف باشگاه مشتریان، کاهش هزینههای نیروی انسانی است. با تشکیل باشگاه مشتریان بسیاری از کارها مانند ارسال پیامک، نظرسنجی، ارسال ایمیل و بهطور خلاصه ارتباط با مشتریان بهصورت اتوماتیک و بدون نیاز به نیروی انسانی انجام میشود.
باشگاه مشتریان با هدف دسترسی همه جانبه به اطلاعات
از اهداف باشگاه مشتریان، افزایش راههای ارتباطی کسبوکارها را با مشتریان است. تشکیل باشگاه مشتریان، این امکان را به مشتریان و صاحبان برندهای کسبوکار میدهد که همزمان چندین فعالیت را باهم مدیریت کرده و از مزایای باشگاه بهرهمند شوند. مشتریان میتوانند در هر ساعت از شبانهروز از خدمات کسبوکارها آگاه شوند. همچنین از مزایا و امتیازات باشگاه در هر زمان و هر جا برخوردار شوند. در کنار آن، امنیت اطلاعات مشتریان در باشگاه وفاداری تضمینشده است. یکی از اهداف باشگاه مشتریان این است که اطلاعات همیشه و همهجا و با سرعت بالایی در دسترس باشند.
راه اندازی سامانه مشتریان با هدف رقابت با سایر برندها
در گذشته مشتریان فقط به کیفیت کالاها و خدمات اهمیت میدادند. اما امروزه مشتریان انتظار دارند، ارائهکننده خدمات و محصولات نیازهای آنها را بشناسند و بر اساس آنها محصولات خود را طراحی کنند. ارائه محصولات و خدماتی مطابق با سلیقه مشتریان باقیمت مناسب باعث افزایش رضایت مشتریان میشود. برای رفع این انتظارات باشگاه مشتریان بهترین راهحل است. درواقع یکی دیگر از اهداف باشگاه مشتریان مشارکت مشتریان در فرآیند طراحی، تست و عرضه محصولات است. در کنار همه اینها هدف دیگر باشگاه مشتریان که پیشی گرفتن از سایر رقباست، نیز تحقق مییابد.
در صورت نیاز برای مشاوره جهت باشگاه مشتریان می توانید با کارشناسان رکاما تماس حاصل فرمایید. کارشناسان رکاما راهنمایی های لازم را برای راه اندازی باشگاه با بهترین نتیجه به شما خواهند کرد.
بازدیدها: 680