وجود راه های اخذ امتیاز و وجود جوایز باشگاه مشتریان، زمانی موثر است که اصولی اجرا شده باشد. باید برای تعریف روش های امتیازدهی و خرج امتیاز در باشگاه مشتریان، هدف، هزینه، میزان بهره وری با باشگاه، ارزش هر مشتری و ارزش خدمات و کالا مشخص گردد. در این مقاله قصد داریم در خصوص اهمیت ایجاد راه های خرج امتیاز در باشگاه مشتریان و روش های موجود توضیحات لازم را ارائه دهیم.
راه های امتیازدهی در باشگاه مشتریان
در بخش قبل اهمیت وجود راه های مختلف امتیازدهی به مشتریان بیان شد. اما چه راه هایی می توان برای امتیازدهی در نظر گرفت؟ برای پایخ به این سوال لازم است تا هر سازمانی به نوع سازمان خود، وسعتی که دارد و محصولات و یا خدماتی که ارائه می کند توجه کند. پس از ان می توان راه های زیر را برای امتیازدهی به مشتریان انتخاب کرد.
امتیازدهی در ازای خرید محصولات و یا خدمات
امتیازدهی در ازای خرید محصولات و یا خدمات از اصلی ترین راه های امتیازدهی هر باشگاه مشتریانی می باشد. این امکان نیز با باشگاه مشتریان رکاما قابل انجام است. اعضای باشگاه مشتریان برای اخذ امتیاز از این روش باید محصولات و یا خدمات سازمان را خریداری نمایند. میزان امتیازدهی در این روش می تواند میزان خرید و یا نوع محصول خریداری شده باشد. میزان امتیازی که برای فروش محصولات در نظر گرفته می شود باید متناسب با میزان خرج امتیازات باشد. چرا که اگر میزان امتیازدهی زیاد باشد و میزان امتیاز لارم برای استفاده از مزایای باشگاه مشتریان کم باشد، ممکن است سازمان دچار ضرر شود. (البته این میزان کم و یا زیاد بودن به صورت نسبی بیان شد). بنابراین بررسی های لازم در خصوص میزان سود محصولات باید صورت بگیرد.
در خصوص امتیازدهی بر اساس میزان فروش محصولات، اگر خرید غیرحضوری باشد، باید به هزینه ی ارسال توجه کرد. چرا که در پرداخت هزینه ی ارسال توسط مشتری، سودی برای فروشگاه نخواهد داشت. بنابراین بهتر است امتیازدهی تنها بر اساس قیمت محصولات در نظر گرفته سود نه کل هزینه ی فاکتور.
امتیازدهی برای ثبت نام افراد
یکی از راه های جذب مشتری بیشتر، در نظر گرفتن امتیاز برای افرادی است که ثبت نام می کنند. بدین صورت افراد با ثبت نام در باشگاه می توانند امتیازی را دریافت کنند. افراد پس از ثبت نام در باشگاه با بند و فروشگاه و محصولات و یا خدمات آن بیشتر اشنا شده و احتمال خرید بیشتر توسط مشتریان افزایش می یابد. در نتیجه سود فروشگاه نیز افزایش پیدا می کند.
البته راه دیگری نیز برای جذب مشتری بیشتر توسط باشگاه مشتریان وجود دارد. راهی که به وسیله ی آن نیز می توان امتیازی را برای افراد باشگاه در نظر گرفت. این راه به نوعی تبلیغات با هزینه ی بسیار اندک توسط خود افراد باشگاه می باشد. در ادامه به آن می پردازیم.

امتیازدهی در ازای دعوت افراد
از دیگر راه های امتیازدهی به مشتریان، امتیاز برای دعوت افراد به باشگاه مشتریان می باشد. بدین صورت که اگر اعضای باشگاه بتوانند افراد دیگر را برای عضویت در باشگاه مشتریان ترغیب کنند، می توانند امتیازی را دریافت نمایند. این کار با استفاده از کد معرفی که در باشگاه مشتریان رکاما برای هر فردی وجود دارد، صورت می گیرد.
این روش برای امتیازدهی به مشتریان، روشی مناسب برای جذب مشتریان نیز می باشد. چرا که اعضای باشگاه برای کسب امتیاز بیشتر سعی در پیدا کردن افراد برای دعوت آن ها به باشگاه می باشد. در این صورت تعداد مشتریان فروشگاه افزایش می یابد. با افزایش تعداد مشتریان، میزان فروش نیز بیشتر می شود و در نتیجه سود فروشگاه رشد چشمگیری پیدا می کند.
افرادی که به این طریق عضو باشگاه شده اند، سعی در کسب امتیاز برای استفاده از مزایای باشگاه خواهند داشت. در نتیجه آن ها نیز برای دعوت سایر افراد تلاش خواهند کرد. بدین صورت تعداد مشتریان به صورت تصاعدی رشد پیدا می کند.
اخذ امتیاز بر اساس تکمیل فرم ها
با باشگاه مشتریان رکاما امکان ایجاد فرم های دلخواه وجود دارد. چرا که قابلیت طراحی فرم دلخواه در نرم افزار رکاما در ایجاد شده است. بنابراین هر فروشگاهی متناسب با نیاز خود می تواند فرم هایی را طراحی کند. از جمله فرم های مورد نیاز، فرم های اطلاعات مشتریان می باشد. اطلاعاتی مثل تخصص مشتریان، حرفه، شغل، سن، شماره ثابت، تمایلات و … . این اطلاعات با اهداف مختلفی می تواند دریافت شود. به طور مثال برای آنکه بتوان از سلیقه ی مشتریان در خصوص محصولات آگاه شد، می توان فرمی را در خصوص علایق مشتریان ایجاد کرد.
برای آنکه تعداد بیشتری از مشتریان فرم ها را تکمیل نمایندف می توان برای هر فرمی امتیازی را در نظر گرفت. در این صورت اطلاعات مورد نیاز از مشتریان به راحتی جمع آوری می شود. سپس در هر زمان که نیاز باشد می توان از این اطلاعات بهره برد. مشتریان نیز با رغبت بیشتری اقدام به تکمیل فرم ها خواهند کرد. چرا که در ازای آن امتیازی را برای بهره مندی از خدمات باشگاه کسب خواهند کرد. در نتیجه رضایت آن ها نیز افزایش پیدا می کند.
اخذ امتیاز برای شرکت در نظرسنجی
در نظرسنجی ها هرچقدر تعداد افراد شرکت کننده بیشتر باشد، میزان صحیح بودن اطلاعات نیز بیشتر می شود. بنابراین لازم است تا شرکت در نظرسنجی ها به صورت حداکثری صورت بگیرد. یکی از روش های کاربردی برای آنکه مشتریان در نظرسنجی ها شرکت کنند، تخصیص امتیاز برای تکمیل فرم های نظرسنجی می باشد. در این صورت مشتریان با تمایل بیشتر و با دقت بالاتری اقدام به تکمیل فرم های نظرسنجی خواهند کرد.
پس از تکمیل فرم های نظرسنجی می توان به مشکلات فروشگاه پی برد و در جهت بهبهود آن ها تلاش کرد. همچنین می توان از نقاط قوت فروشگاه که باعث خشنودی مشتریان شده است آگاه شد. با آگاهی از نقاط قوت فروشگاه می توان در تبلیغات از آن ها استفاده کرد. در نتیجه تخصیص امتیاز به فرم های نظر سنجی باعث حل مشکلات فروشگاه و بهینه کردن تبلیغات می شود.
اهمیت فرم های نظرسنجی
دلایل مهم دیگری وجود دارد که ارزش اخذ امتیاز به فرم های نظرسنجی را بالا می برد. اطلاع از رضایت مشتریان در هر فروشگاهی بسیار اهمیت دارد. چرا که میزان رضایت مشتریان با میزان فروش محصولات و یا خدمات رابطه ی مستقیم ارد. یعنی هرچقدر رضایت مشتریان بیشتر باشد، میزان فروش محصولات نیز افزایش می یابد. بنابراین باید همواره از رضایت مشتریان آگاه بود و اگر موضوعی بباعث نارضایتی مشتریان می شود، آن را رفع کرد. یکی از راه های اطلاع از میزان رضایت مشتریان، ایجاد نظرسنجی ها می باشد.
ایجاد فرم های نظرسنجی در موضوعات مختلفی می تواند ایجاد شود. نظر سنجی در ابتدا می تواند به صورت کلی باشد و از هر موضوعی یک سوال کلی پرسیده شود. سپس می توان مواردی که باعث نارضایت مشتری شده است را پیدا کرد و به صورت جزئی تر بررسی کرد. به طور مثال ممکن است مشتریان از کیفیت محصولات راضی باشند ولی از نحوه ی ارسال محصولات ناراضی باشند. در این صورت می توان با ایجاد نظرسنجی با سوالات جزئی تر در خصوص نحوه ی ارسال کالاها، دلیل اصلی نارضایتی مشتریان را پیدا کرد.

اخذ امتیاز در ازای افزایش دانش
از دیگر مزایای باشگاه مشتریان رکاما اخذ امتیاز به مشتریان در ازای خواندن مقاله می باشد. علاوه بر این می توان فایل های دیگری را مثل کاتالوگ محصولات، اطلاعات آموزشی و … را در باشگاه قرار داد و در ازای خواندن آن ها توسط مشتریان، امتیازی به مشتریان اعطا شود. در این صورت اطلاعاتی که لازم است فروشگاه به اعضای باشگاه بدهد، توسط خود اعضا با تمایل بیشتر دریافت می شود. از طرفی اعضای باشگاه مشتریان در ازای کسب امتیاز رضایت بیشتری خواهند داشت.
به طور مثال می توان تبلیغات محصولات را در قالب فایل قرار داد و مشتریان در ازای دیدن آن ها امتیاز دریافت خواهند کرد. در این صورت تبلیغات در ازای امتیاز دهی که هزینه ی بسیار پایینی دارد به راحتی انجام می شود. و یا برای مثال دیگر می توان دانلود فایل های آموزشی توسط اعضای باشگاه یک سازمان که کارمندان آن می باشند را مثال زد. چرا که باشگاه مشتریان رکاما امکان چند باشگاه شدن را دارد و برای هر نوع فردی می تواند منحصر به فرد باشد.
امتیاز دهی برای ورود دوره ای مشتریان به باشگاه
از دیگر راه های اخذ امتیاز به مشتریان، تخصیص امتیاز در ازای ورود مشتریان به صورت دوره ای می باشد. امکان تنظیم زمان این دوره با باشگاه مشتریان رکاما وجود دارد. بدین صورت که افراد پس از گذشت زمان تعیین شده با ورود خود به باشگاه مشتریان می توانند امتیازی را دریافت نمایند. به طور مثال می توان برای ورد اعضای باشگاه مشتریان در هر 5 روز امتیازی را در نظر گرفت. بدین صورت اعضای باشگاه مشتریان برای دریافت امتیاز این روش، به باشگاه مشتریان وارد می شوند.
یکی از مزایای اخذ امتیاز به اعضای باشگاه مشتریان به این روش، بالا رفتن میزان حضور افراد در باشگاه می باشد. در این صورت امتیاز باشگاه نیز افزایش می یابد. همچنین یادآوری افراد به صورت دوره ای، برند و اسم فروشگاه را در ذهن مشتریان ماندگار می کند. در این صورت وفاداری مشتریان نیز افزایش پیدا می کند.

اهمیت وجود راه های مختلف برای امتیازدهی در باشگاه مشتریان
نرم افزار باشگاه مشتریان به منظور وفادارسازی مشتریان و جذب مشتری بیشتر ایجاد می شود. برای دست یابی به این هدف باید رضایت مشتریان در نظر گرفته شود. باشگاه مشتریان نیز به خدماتی که ارائه می دهد منجر به افزایش رضایت مشتریان می شود. اما باید به یکسری نکات در راه اندازی باشگاه مشتریان توجه کرد. چرا که عدم توجه به اصول باشگاه مشتریان ممکن است منجر به عدم افزایش رضایت مشتریان شود. در این صورت راه اندازی باشگاه مشتریان امری بیهوده خواهد شد و تنها برای فروشگاه هزینه ی اضافی به همراه می آورد.
در صورتی که به نکات راه اندازی باشگاه مشتریان توجه کافی شود، راه اندازی باشگاه مشتریان منجر به افزایش تعداد مشتریان و رضایت آن ها خواهد شد. در نتیجه سود فروشگاه افزایش می یابد. یکی از اصول راه اندازی باشگاه مشتریان، امکان اخذ امتیاز توسط مشتریان از طریق راه های مختلف می باشد. بنابراین نباید نحوه ی امتیاز دهی را تنها به فروش محصول محدود کرد.
برای کسب اطلاعات لازم در این خصوص می توانید با کارشناسان رکاما تماس حاصل فرمایید. چرا که کارشناسان رکاما طبق تجربه ای که دارند، شما را در خصوص امکان ایجاد راه های مختلف برای امتیاز دهی راهنمایی خواهند کرد.
اهمیت راه های خرج امتیازات در باشگاه مشتریان
باشگاه مشتریان یک ابزاری کاربردی برای جذب مشتری بیشتر و حفظ مشتریان قدیمی می باشد. مزایای باشگاه مشتریان رکاما در جهت افزایش فروش بر کسی پوشیده نیست. اما برای آنکه بتوان باشگاه مشتریان را در بهترین حالت ممکن پیاده سازی کرد باید به یکسری نکات و تنظیمات در باشگاه مشتریان توجه کرد. چرا که باشگاه مشتریان برای افزایش رضایت مشتریان به منظور فروش بیشتر ایجاد می شود. بنابراین رعایت نکاتی که رضایت مشتریان را به حداکثر میزان خود برساند، واجب است.
یکی از نکات مهم برای افزایش رضایت مشتریان با باشگاه مشتریان، ایجاد راه های مختلف برای خرج امتیاز می باشد. یعنی مشتریان با امتیازی که از طریق راه های مختلف می توانند کسب کنند، بتوانند از مزایای مختلفی نیز بهره مند شود. اگر در باشگاه مشتریان راه های خرج امتیاز محدود باشد، ممکن است رضایت مشتریان به حد کافی افزایش پیدا نکند. چرا که افراد مختلفی در باشگاه مشتریان عضو خواهند شد و هرکدام نیاز و سلیقه ای متفاوت دارد.
سلیقه ی مشتریان در ارائه ی خدمات باشگاه
همان طور که بیان شد باید خدمات و مزایای گوناگونی را در باشگاه مشتریان برای اعضای باشگاه در نظر گرفت. در این صورت هر شخصی با هر سلیقه و نیازی که دارد می تواند از خدمات باشگاه مشتریان بهره مند شود. چرا که شخصیت هر افراد با یکدیگر متفاوت است. همچنین نیاز افراد برای دریافت خدمات گوناگون می باشد. چرا که افراد مختلفی با سنین مختلف، جنسیت های گوناگون، افکار و فرهنگ متفاوت عضو باشگاه می شوند. بنابراین باید به سلیقه ی مشتریان احترام گذاشت و برای آن ها ارزش قائل شد. چرا که ایجاد باشگاه مشتریان با هدف کسب رضایت مشتریان برای جذب مشتری بیشتر و افزایش وفاداری آن ها می باشد. با افزایش رضایت مشتریان سود فروشگاه نیز افزایش می یابد.
البته برای آنکه بتوان خدمات مختلفی را برای مشتریان در نظر گرفت، باید از شخصیت اکثریت مشتریان آگاه شد. چرا که هر فروشگاهی دارای مشتریان به خصوصی می باشد. به طور مثال فروشگاه های کتب درسی دارای مشتریان تحصیل کرده می باشد. بنابراین لازم است تا خدماتی که به افزایش علم آن ها کمک می کند، ارائه شود. این تحلیل برای سایر روش ها نیز صدق می کند. فروشگاه هایی که دارای مشتریان مختلفی می باشد، می بایست خدماتی را ارائه کند که عامه پسند باشد و اکثریت مردم بتوانند از آن ها بهره ببرند. بنابراین توجه به سلیقه ی مشتریان فروشگاه از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.
راه های خرج امتیاز در باشگاه رکاما
با داشتن باشگاه رکاما می توان راه های مختلفی را برای خرج امتیاز اعضای باشگاه در نظر گرفت. به طوری که هر مشتری باتوجه به نیاز و یا سلیقه ای که دارد بتواند از خدمات باشگاه بهره مند شود. با باشگاه مشتریان رکاما می توان باشگاه های مختلفی را برای اعضای مختلف سازمان ایجاد کرد. در این صورت اعضای تمامی باشگاه ها از رضایت کافی برخوردار می شود.
در ادامه به برخی خدمات و مزایایی که می توان در باشگاه مشتریان رکاما ایجاد کرد خواهیم پرداخت. مدیران فروشگاه باتوجه به نظرات خود می توانند هرکدام از این مزیت ها را در باشگاه خود ایجاد نمایند. همچنین می توانید از مشاورین رکاما برای پیاده سازی یک باشگاه مشتریان کارآمد به صورت رایگان بهره مند شوید.

قراردادن هدایا و جوایز برای خرج امتیاز
یکی از مزیت هایی که می توان در باشگاه مشتریان برای اعضای باشگاه در نظر گرفت، قراردادن هدایا و جوایز مختلف برای مشتریان است. بدین صورت که مشتریان در ازای کسر شدن از امتیازشان بتوانند هدیه ی مورد نظر خود را انتخاب کنند. میزان ارزش هدایا باید متناسب با میزان خرج امتیازات در نظر گرفته شود. چرا که نباید فروشگاه در ازای دادن محصولی رایگان، دچار ضرر شود. بنابراین با بررسی های کارشناسی شده و محاسبات سود امتیازات و ارزش محصولات، می توان برنامه های ریزی لازم را برای این کار انجام داد.
به دلیل آنکه باشگاه مشتریان رکاما قابلیت چندباشگاهه شدن را دارد می توان در هر باشگاهی هدایای مختلفی را در نظر گرفت. و یا می توان در یک باشگاه هدیه در نظر گرفت و در باشگاه نوع دیگر هدیه به عنوان خدمات باشگاه وجود نداشته باشد. تصمیم گیری برای پیاده سازی هر حالت باید متناسب با نوع فروشگاه، نوع امتیازات، نوع اعضای باشگاه و ارزش محصولات انجام شود. برای دریافت مشاوره در خصوص چگونگی پیاده سازی باشگاه مشتریان و قراردادن راه های خرج امتیاز مختلف می توانید با کارشناسان رکاما در تماس باشید.
مزایا و معایب قراردادن هدایا و جوایز برای خرج امتیاز
این راه برای خرج امتیاز در باشگاه مشتریان دارای مزایا و معایبی می باشد. هر سازمانی باید باتوجه به استراتژی های فروش خود و محصولات و نوع مشتریانی که دارد، درصد برتری مزایا و یا معایب این روش را تعیین کند. از مزایای این روش می توان به گرفتن هدیه ی رایگان توسط مشتریان اشاره کرد که مشتری در این حالت بسیار خشنود خواهد شد.
البته میزان امتیاز ها و ارزش هدیه باید متناسب با ارزشی که مشتری برای فروشگاه ایجاد کرده است، باشد. بنابراین در برخی از فروشگاه ها ممکن است حاشیه سود پایین باشد و به همین دلیل برای ارائه ی محصولات به صورت رایگان باید امتیاز زیادی توسط مشتری کسب شود. این اتفاق در این نوع فروشگاه ها ممکن است نارضایتی مشتری را به دنبال داشته باشد. چرا که باید مدت زمان زیادی را برای جمع آوری امتیاز جهت کسب این جایزه صرف کند. و یا باید هزینه ی زیادی را برای خرید محصولات و یا خدمات صرف کند تا بتواند جایزه را به صورت رایگان دریافت کند. بنابراین هر فروشگاهی برای اجرای این روش از خرج امتیاز باید بررسی های لازم را در خصوص محصولات خود و حاشیه سود آن ها انجام دهد. برای مشاوره در این خصوص به صورت رایگان با مشاورین رکاما در ارتباط باشید.