توسعه ی روابط با مشتری با باشگاه مشتریان بسیار موثر و با بهترین نتیجه صورت می گیرد. چرا که باشگاه مشتریان نقش زیادی در خصوص توسعه ی روابط با مشتری دارد. دلیل این امر وجود قابلیت های مختلفی می باشد که در باشگاه مشتریان وجود دارد. قابلیت هایی که همگی باعث افزایش نرخ تعامل با مشتری می شود. تعاملی که با افزایش آن رضایت مشتریان نیز افزایش می یابد. در این مقاله قصد داریم در خصوص نقش باشگاه مشتریان در توسعه ی روابط با مشتری توضیحات لازم را ارائه دهیم. چرا که داشتن تعامل با مشتریان مزایای زیادی به همراه دارد.
در این مقاله در خصوص توسعه ی روابط با مشتری با باشگاه مشتریان، عناوین زیر مورد بررسی قرار خواهند گرفت.
- اهمیت توسعه ی روابط با مشتریان
- نقش باشگاه مشتریان در توسعه ی روابط با مشتری
- قابلیت های باشگاه مشتریان برای افزایش روابط موثر با مشتریان
- ذخیره ی اطلاعات تماس با مشتریان
- ارسال پیام های مناسبتی به مشتریان
- دریافت نظرات مشتریان از طریق باشگاه مشتریان
- امکانات کلی برای افزایش روابط بین مشتری و سازمان
اهمیت توسعه ی روابط با مشتریان
در هر سازمانی باتوجه به شرایط یکسری ارتباط با مشتریان برقرار می شود. اگر برای بازاریابی باشد، بازاریابان با مشتریان تماس برقرار کرده و محصولات و خدمات را معرفی می کنند. همچنین ممکن است برای پیگیری مجددا با مشتری تماس برقرار کنند. مشتریان نیز ممکن است برای خدمات پس از فروش با سازمان تماس بگیرند و مشکلات خود را بیان کنند. اما داشتن رابطه با مشتری برای آنکه بتوان مشتریان وفادار داشت کافی نیست. بنابراین لازم است تا روابط با مشتریان توسعه یابد.
با توسعه ی روابط با مشتری می توان به سلایق افراد پی برد. در نتیجه نیاز سنجی بازار را به شکل دقیق تری می توان انجام داد. همچنین با داشتن روابط بیشتر با مشتریان می توان از رضایت آن ها اطلاعات دقیق تری کسب نمود. در این صورت می توان به نقاط قوت و یا ضعف سازمان پی برد. افزایش رضایت مشتریان یکی دیگر از دلایل مهم برای توسعه ی روابط با مشتریان می باشد. هرچقدر میزان رابطه با مشتریان بیشتر باشد، مشتری احساس رضایت بیشتری می کند. چرا که با داشتن روابط موثر با مشتری، احساس ارزشمند بودن به مشتری دست می دهد. بنابراین لازم است از ابزاری مثل باشگاه مشتریان بهره گرفت تا بتوان با مشتریان رابطه ی بهتری برقرار نمود.
نقش باشگاه مشتریان در توسعه ی روابط با مشتری
حال که اهمیت توسعه ی روابط با مشتریان بیان شد، لازم است تا با ابزاری مهم که به سازمان ها کمک می کند تا با مشتریان خود روابط موثری داشته باشند، آشنا شد. باشگاه مشتریان رکاما یک ابزار قدرتمند در این زمینه می باشد که می توان با کمک آن، روابط بین سازمان و مشتری را افزایش داد. گاهی اوقات ممکن است سازمان با مشتریان خود تماس زیادی برقرار کند ولی نتیجه ی موثری از این تماس ها نگیرد. ولی با قابلیت های باشگاه مشتریان رکاما این اتفاق دیگر رخ نخواهد داد. چرا که باشگاه مشتریان رکاما قابلیت های زیادی را دارا می باشد که در خصوص افزایش رضایت مشتریان با توسعه ی روابط بین مشتری و سازمان کمک زیادی می کند.
بنابراین اگر مدیران سازمان ها به فکر توسعه ی روابط سازمان با مشتریان خود هستند بهتر است تا نرم افزار باشگاه مشتریان را در سازمان خود پیاده سازی کنند. نقش باشگاه مشتریان در توسعه ی روابط با مشتری هم در بازه ی کوتاه مدت قابل لمس است و هم در اهداف بلند مدت. چرا که باشگاه مشتریان هم برای مشتریان قدیمی قابلیت های زیادی دارد و هم باعث جذب مشتریان بیشتر می شود. ترکیب این دو باعث می شود تا در بازه ی زمانی بلند مدت سود سازمان افزایش چشمگیری پیدا کند.
قابلیت های باشگاه مشتریان برای افزایش روابط موثر با مشتریان
باشگاه مشتریان دارای امکانات ویژه و به خصوصی می باشد که همگی باعث می شوند تا رضایت مشتریان افزایش یابد. اما برخی از این قابلیت ها مربوط به توسعه ی روابط با مشتری می باشد. در ادامه این قابلیت های ارزشمند را شرح خواهیم داد. هر سازمانی با توجه به استراتژی های خود می تواند از این قابلیت ها برای افزایش اثر بخشی روابط خود با مشتریان بهره ببرد. اما این قابلیت ها به شرح زیر می باشند:
1 ) امکان ذخیره ی اطلاعات تماس با مشتریان
اولین و مهم ترین قابلیت نرم افزار باشگاه مشتریان برای توسعه ی روابط، امکان ذخیره سازی اطلاعات تماس مشتریان می باشد. هر مشتری که در باشگاه مشتریان عضو می شود، شماره تماس خود را برای ثبت نام وارد می کند. بدین صورت شماره ی او در نرم افزار ذخیره می شود.
اطلاعات تماس مشتریان را هم می توان به صورت یکجا مدیریت کرد و هم به صورت تکی. با داشتن اطلاعات تماس مشتریان برقراری ارتباط با آن ها کار آسانی خواهد شد. بنابراین در هر زمان که نیاز باشد با مشتری ارتباط برقرار شود، در کمترین زمان این اتفاق خواهد افتاد. قابلیت های دیگر نیز تا حدی وابسته به همین موضوع خواهند بود.
2 ) ارسال پیام های مناسبتی به مشتریان
یکی از راه های موثر برای افزایش تعامل بین سازمان و مشتریان، ارسال پیام های مناسبتی به مشتریان است. در نرم افزار باشگاه مشتریان رکاما ذخیره ی اطلاعاتی مثل تاریخ تولد، تاریخ سالگرد ازدواج و از این قبیل اطلاعات نیز امکان پذیر می باشد. بنابراین می توان برای هر مشتری در تاریخ به خصوصی پیام تبریکی را ارسال کرد.
لازم به ذکر است که ارسال پیام به صورت خودکار انجام می شود. تنها کافیست تا یک متن پیام به صورت پیشفرض آماده شود و سپس خود نرم افزار آن را در تاریخ های تعیین شده ارسال می کند. همچنین می توان با چند کلیک ساده یک پیام را در تاریخی مشخص برای تمامی مشتریان ارسال کرد. به طور مثال می توان برای اعیاد، شهادت ها، عید نوروز و از این دست مناسبت ها پیامی را به کل مخاطبین عضو شده در باشگاه ارسال کرد. بدین صورت تعامل بین مشتریان و سازمان افزایش پیدا می کند که باعث افزایش رضایت مشتریان خواهد شد.
3 ) دریافت نظرات مشتریان از طریق باشگاه مشتریان
یکی دیگر از راه های داشتن تعامل با مشتری و توسعه ی روابط با مشتریان، شرکت دادن آن ها در نظر سنجی های سازمان می باشد. بدین صورت که مشتریان بتوانند نظرات خود را در خصوص امور مختلف بیان کنند. با باشگاه مشتریان رکاما امکان ایجاد نظر سنجی وجود دارد. یکی از مزیت های باشگاه مشتریان رکاما نسبت به سایر باشگاه ها، داشتن امکان طراحی فرم های دلخواه می باشد. بنابراین با باشگاه رکاما می توان فرم مورد نظر را با فیلد های دلخواه و طراحی متناسب با سلیقه ی خود انجام داد. بنابراین می توان برای بخش های مختلف سازمان و امور گوناگونی از مشتریان نظر خواست.
با درخواست از مشتریان برای شرکت در نظر سنجی، احساس رضایت مشتریان افزایش می یابد. چرا که امکان شرکت در نظرسنجی به نوعی احترام گذاشتن به مشتری و ارزش قائل شدن برای آن ها می باشد. بنابراین با طراحی فرم های نطر سنجی می توان روابط بین سازمان و مشتریان را توسعه داد.
4 ) امکانات کلی برای افزایش روابط بین مشتری و سازمان
سایر امکانت دیگر باشگاه مشتریان رکاما مثل ایجاد راه های مختلف برای امتایز گیری، ارائه ی جوایز و خدمات متنوع، قرعه کشی، تبدیل امتیازات، معرفی دوستان و سایر امکانات دیگر می تواند نقش موثری در توسعه روابط بین سازمان و مشتریان داشته باشد. علاوه بر این، امکانات دیگر باشگاه مشتریان باعث می شود تا رضایت مشتریان از سازمان افزایش یابد.
افزایش رضایت مشتریان نیز به افزایش سود سازمان منجر خواهد شد. در این صورت مشتریان ناخودآگاه خواهان برقراری ارتباط بیشتر با سازمان خواهند شد. برای اطلاع کامل از سایر خدمات باشگاه مشتریان می توانید به مقاله ی انواع خدمات در باشگاه مشتریان مراجعه کنید. همچنین برای دریافت مشاوره ی رایگان می توانید با کارشناسان رکاما تماس حاصل فرمایید.
بازدیدها: 24